Så hur är egentligen ditt varumärke? Vad tycker kunder, kollegor och andra som kommer i kontakt med dig? Ett starkt varumärke är alltid en tillgång, oavsett om du arbetar på ett stort företag eller om du är frilanskonsult. Men hur gör man då? Till att börja med, och nu sparkar vi säkert in öppna dörrar, när vi pratar om personligt varumärke och att bli känd så menar vi inte något allmänt kändisskap. Vi menar att ett starkt personligt varumärke gör dig känd i din bransch och målsättningen är att bli uppmärksammad av de personer som är relevanta för dig – inte av alla. Det handlar om att ha ett gott rykte helt enkelt.
Här kommer några tips på hur du gör för att stärka ditt varumärke:
1. Bli synlig
Det går inte att skapa ett starkt varumärke bakom skrivbordet enbart. Se till att synas! Gå på konferenser, kurser och branschevent. Håll föredrag på andras event eller arrangera ett eget frukostseminarium inom ditt specifika område. Se till att din digitala närvaro ser bra ut, en uppdaterad LinkedIn-profil är en hygienfaktor, men du bör helst arbeta strategiskt med sociala medier.
2. Lär känna din bransch
Det verkar kanske självklart, men se till att verkligen lära känna din bransch. Håll koll på de senaste nyheterna, trenderna och allt som händer. Hur ser konkurrensen ut och vad gör dina konkurrenter? Genom att ha koll på branschen bygger du din trovärdighet som expert och därmed ditt eget varumärke.
Läs också: Här är listan på Sveriges mest inflytelserika varumärke
3. Nätverka med fokus på andras behov
Att det är viktigt att nätverka har vi väl alla hört till leda. Men de allra flesta nätverkar på fel sätt. Vi är ofta så inriktade på vad vi själva ska få ut av mötet att vi glömmer den vi träffar. Se alltid till att motparten får ut något av mötet med dig! Det kan vara så enkelt som att tipsa om något eller skicka en länk till en artikel som kan intressera.
4. Håll koll på dina kontakter
Din kontaktlista kommer snabbt att bli längre och längre ju mer välkänd du blir, så se till att skapa ett system för att hålla ordning på dina kontakter. Notera vem personen är, hur ni känner varandra och vilka möjligheter ni har att dra nytta av varandra. Tänk också på att vara generös med dina kontakter, rekommendera folk du gillar och bli duktig på att koppla ihop människor som du tror kan ha nytta av varandra. Det lönar sig alltid.
5. Bli en pålitlig informationskälla
Du vet att du har ett starkt personligt varumärke när du blir en informationskälla och en person som andra refererar till. Sträva efter att bli den person som media hör av sig till när man behöver ett uttalande från en expert inom branschen. Men börja i mindre skala, gör dig synlig genom att till exempel dela med dig av information eller nyheter i sociala medier.
Läs också: Så byggde Stella McCartney upp ett av modevärldens starkaste varumärken