Här är listan på Sveriges mest inflytelserika varumärke

För tredje året i rad hamnar Google i topp i Ipsos undersökning om varumärkens inflytande, både i Sverige och internationellt. Globala teknikföretag dominerar de högsta placeringarna men även flera svenska varumärken. 

Google är ett företag som har en unik position i svenskars liv och inom många områden är det svårt att finna egentliga konkurrenter. Två andra stora teknikföretag som också placerar sig högt är Apple och Microsoft. Ifjol dalade båda företagen ett par placeringar i Sverige efter ett år utan större nyheter eller produktlanseringar. Maria Celén Thörnqvist, Nordenchef för varumärke och kommunikation på Ipsos, tror att det kan finnas en förklaring i svenskars efterfrågan på innovationer.

– Vi svenskar har hög förväntningar på att företag både ska vara innovativa och komma med nyheter. Kraven på varumärkena är högre.

IKEA är det svenska varumärke som placerar sig högt, på en femteplats, följt av ICA, SVT och Spotify.

Topp 10 mest inflytelserika varumärken i Sverige: Topp 10 mest inflytelserika varumärken globalt:
1. Google 1. Google
2. Apple 2. Microsoft
3. Facebook 3. Apple
4. Microsoft 4. Facebook
5. IKEA 5. Samsung
6. ICA 6. Visa
7. SVT 7. Amazon
8. Spotify 8. Coca-Cola
9. MasterCard 9. Procter & Gamble (P&G)
10. Samsung 10. Wal Mart

Läs Ipsos rapport i sin helhet här.

Fakta om undersökningen

Ipsos gör varje år en global studie om varumärkens inflytande. Undersökningen görs i 20 länder. I Sverige fick 1600 personer svara på en enkät om deras uppfattning runt 160 olika varumärken. För att hitta ett mått på inflytande har Ipsos identifierat fem påverkansfaktorer: innovation, tillförlitlighet, närvaro, ansvarsfullhet och engagemang.

2017-03-13T11:50:36+00:00