Platsen som butikschef hos Apple har varit ledig i nästan ett år, men inte längre för nu har Angela Ahrendts, vd för modeföretaget Burberry, anställts. En riktig drömrekrytering, enligt många och faktiskt Apples första kvinnliga toppchef. Angela Ahrendts, som har både har chefsjobb på Liz Claiborne och Donna Karan International på sin meritlista, har lyckats att göra Burberry till ett globalt lyxvarumärke, inte minst genom sin medvetna satsning på så kallade Millenials (yngre kunder). Under Ahrendts tid som vd har försäljningen fördubblats och aktievärdet ökat med hela 250%.  Hennes egen lön har också avspeglat framgångarna – hela 173 miljoner svenska kronor, vilket har gjort henne till Englands mest betalda chef.

Alla är dock inte lika entusiastiska över Burberrys utveckling. Financial Times managementkrönikör Lucy Kellaway noterar torrt att vinsterna är höga för att ”nyrika kinesiska konsumenter” tycker att det är okej att lägga ut 5000 pund på en handväska.

Angela Ahrendts säger i ett pressmeddelande att hon är hedrad över att få börja hos Apple, där hon kommer att rapportera direkt till vd Tim Cook.

“Jag är djupt hedrad över att börja hos Apple på denna nya position nästa år och ser mycket fram emot att arbeta med de globala teamen för att ytterligare berika konsumentens upplevelse på nätet on- och offline.”

Angela Ahrendts blir Apples andra topprekrytering från modevärlden på bara ett par månader. I somras rekryterades Paul Deneve, tidigare chef på klädjätten Yves-Saint Laurent. Apple har sedan tidigare även anställt Enrique Atienza som varit vice vd på jeansföretaget Levis.

Samma dag som man meddelade om att Ahrendts lämnar Burberry för Apple presenterade Burberry sin halvårsrapport där försäljningen stigit med 14 procent till totalt 1,6 miljarder dollar. Ny chef på Burberry blir bolagets varumärkeschef Christopher Bailey och det beskedet sänkte aktien med drygt fyra procent.

Här kan du titta på när Burberry meddelar att Angela Ahrendt lämnar företaget för att ersättas av Christopher Bailey

Av sekretessskäl behöver YouTube din tillåtelse för att laddas.
Jag godkänner

 

Vill du läsa hur det gick till när Angela Ahrendts gjorde Burberry till ett globalt lyxmärke? Klicka här.

 

Åsa-Mia Fellinger