Svaret är väl rätt självklart. Den som idrottar ofta blir bra på idrott om det finns lite talang och intresse. Många föräldrar och barn verkar ha missuppfattat den relationen. Jag pratade med en f.d. adept för några år sen. Killen, som tyvärr var riktigt slö på sina träningar och ”gav” ca 50 procent vid varje träningstillfälle, spelade tennis tre ggr/vecka men endast när han hade tränare och ytterst sällan annars. När han sedan berättade att han åkte skateboard ca 20 tim/vecka frågade jag honom vad han tror att han kommer att bli bäst på. Han svarade tyvärr tennis vilket självklart var fel.
Föräldrarna hade väl tutat i honom att det räcker med att ha tränare för att bli bra när det är den egna motivationen och träningsfliten som ger mest resultat i längden. Tyvärr fick jag aldrig se honom åka skateboard men jag kan gissa hur intensiteten såg ut där, betydligt högre än 50 procent, eller vad tror ni?
Det är inte unikt idag. Man sätter barnen i en sport men har ingen uppföljning om de är riktigt intresserade, eller skulle passa bättre för någon annan idrott? Det kanske inte är något ”sport-barn” alls utan tycker bättre om något annat? Känns som vissa familjer kunde ”investerat” tiden bättre.
Givetvis måste man ju få prova sig fram och testa olika sporter (aktiviteter), det är bara positivt men försök kolla av intresset med jämna mellanrum och ställa den lite tuffa frågan till tränaren: Är mitt barn verkligen så intresserad av det här?
Jag ser många barn skjutsas runt och stressas för att hinna halvsporta ett flertal sporter per vecka istället för att ha färre sporter och göra dem ordentligt . Jag hör till och med barn själva säga att de sparar sig lite på den första träningen för dagen för att orka sitt tuffa schema!
Om vi istället drar ner på antal aktiviteter skapas utrymme för egen träning av de aktiviteter barnet gillar mest. Hur tror ni Stenmark, Borg, Zlatan, Foppa och alla de andra blev duktiga i sina sporter. Jo, mest tack vare sin egen träning. Självklart är det bra viktigt även med tränarledda pass men det är i det egna utövandet barnen provar det de lärt sig och skaffar sig erfarenheter.
Om du nu vill att barnet ska bli duktigt på en aktivitet, kolla av om han eller hon vill syssla med det på egen hand, även utanför den tränarledda verksamheten. Annars är det risk att svenska ungdomar bara blir bra i data/tv-spel…
/Tobias Hedwall