Hej Renew Magazine/Fråga experten
Jag är manager på ett konsultföretag. I min roll ingår att leda och coacha ett team som består av åtta IT-konsulter. För ett halvår sedan började en ny person i gänget, civilingenjör, smart och mycket dedicerad sitt arbetet. Det är bara ett problem – och ett mycket pinsamt sådant – han har en vidrig andedräkt. De kvinnliga konsulterna i teamet har tagit upp det med mig, velat att jag ska ta upp det med honom. Men jag har vägrat, han sköter ju sitt jobb kanonbra. Men nu har även några av killarna i gänget börja snacka om det, säger att ”nu måste man snart hålla andan för att X kommer” och liknande. En har t.o.m. sagt att kunder reagerar på hans andedräkt. Men, vad kan jag göra åt det? Kan man verkligen som chef ta upp en sådan här privat sak som andedräkt? Jag tycker det känns fel, vet varken hur eller vad jag ska säga till honom. Tänk om jag sårar honom in i själen, kanske till och med knäcker honom? Han själv verkar helt omedveten om problemet. Man ser honom aldrig tugga tuggummi eller halstabletter. När vi anställde honom märkte vi inget.
Nils
Hej Nils
Du ska veta att du inte är ensam om att tycka att sådana här saker är jobbiga att ta upp. En undersökning från Tidningen Chef, där 541 chefer deltog, uppgav 61 procent av cheferna att det samtal som de skulle uppleva som mest jobbigt handlar just om dålig lukt eller bristande hygien hos medarbetare. Ändå måste chefer kunna handskas med detta. Om en arbetskamrats eller medarbetares klädsel/lukt/ hygien påverkar arbetet eller arbetsplatsen negativt ska man tala med personen. Annars kan det bli ett arbetsmiljöproblem som på sikt kan få allvarliga konsekvenser. Personen kan till exempel bli utfryst av gruppen. Redan nu pratar man bakom hans rygg. Det är oroväckande. Jag vill därför uppmana dig att ha samtalet så snart du kan.
Som människor är vi vanligtvis måna om att lukta bra. Vi vill inte vara äckliga inför andra. Din medarbetare är sannolikt omedveten om problemet. Så frågan är vad som sårar mest? Att berätta eller inte. Jag är övertygad om att det som sårar allra mest är att inte ta upp det. Skulle inte du vilja veta om du luktar illa? Även om feedbacken kan göra honom ledsen initialt är det enda möjligheten för honom att göra någonting åt problemet. Det kanske rent av kan bli ett lyft för honom i hans totala livssituation.
Kan man säga till någon rakt ut att han luktar illa? undrar du. Ja, det kan man. Men förutsättningen för att det ska landa bra är att du är väl förberedd. Och att dina avsikter är goda. Syftet måste vara att berätta för honom så att han kan göra någonting åt det, inte för att bestraffa. Det måste alltså framgå tydligt att du vill honom väl, och du skapar ett forum där han kan bibehålla sin självkänsla så intakt som möjligt.
Säg att du vill prata med honom. Sätt er i ett rum där ni får vara ostörda. Och helst vid en tidpunkt där de andra inte är på kontoret (de kanske är ute hos kunder). Var noga med att ha en vänlig ton och att titta på honom när du pratar. Försök att slappna av.
Börja samtalet med att utgå ifrån det som är bra, vilket ju verkar vara många saker. Du kan till exempel säga så här:
Jag tycker att du har kommit in jättebra i jobbet. Du har bland annat… (ge konkreta exempel). Dessutom är du en uppskattad person. Det är bara en negativ sak som jag måste ta upp med dig. Den är lite känslig och jobbig att prata om. Jag hoppas verkligen att du förstår att jag gör det för att jag vill dig väl. Det har med din andedräkt att göra. Jag har flera gånger känt att den inte alls är bra. Och jag oroar mig för att medarbetare och kunder upplever samma sak. Är det något som du har märkt eller är medveten om?
Invänta reaktion. Om han är medveten om problemet så fråga om han försökt göra någonting åt det. Har han till exempel träffat en öron-näsa-hals-läkare (det kan ju ha med hans halsmandlar att göra? Varit hos tandläkaren och/eller tandhygienisten?
Om han däremot är omedveten om problemet, säg:
Kan du försöka göra något åt det?… Vill du ha tips från mig eller vill du kolla upp själv?
Om han reagerar starkt, blir ledsen eller upprörd, visa empati och repetera gärna:
Jag är angelägen om att du förstår att jag vill dig väl. Jag vill verkligen inte att det här ska påverka ditt jobb negativt. Som du vet jobbar vi nära varandra, både i teamet och ute med våra kunder så en sådan här sak kan bli störande och ta bort uppmärksamheten från allt det bra jobb du gör. Det får inte hända eller hur?
Ställ frågor igen för att få reda på hur du kan stötta honom.
Sammanfatta sedan och säg att ni kan höras lite längre fram om detta för att kolla läget. Och följ upp det hela om några veckor.
Lycka till och hör gärna av dig igen för att berätta hur det gick!
Åsa-Mia Fellinger, Renew Magazine