Gillar du spel i mobilen? I Sverige älskar vi att spela. Och eftersom vi ligger i framkant när det gäller mobil infrastruktur och teknologi, är vi flitiga nedladdare av alla sorters mobilspel. Dessutom har Sverige några av världens främsta spelutvecklare som står bakom en uppsjö av fantastiska mobilspel – tillgängliga för miljoner mobilanvändare världen över.
Mobilspel går mot ljusare tider i takt med att mobilanvändandet – i synnerhet smartphones – fortsätter växa i samtliga världsdelar. Låt oss ta en titt på några av de populäraste mobilspelen och företagen bakom dem. Kanske spelar du redan några av mobilspelen som laddas ned och spelas mest över hela världen?
Succéspel från Norden
Vem har inte hört talas om Candy Crush Saga? Det är nämligen det svenskägda företaget King Digital Entertainment med huvudkontor i Stockholm som står bakom spelet. Candy Crush Saga kan kort beskrivas som ett ”pusseläventyr” där man tävlar mot sig själv – eller vänner – genom att mixa och matcha en kombination av godisar för att vinna poäng eller bonusar. I Candy Crush Saga får man ”aldrig nog av flera karameller” och vill hela tiden spela mer. Det som kanske fängslar allra mest är möjligheten att hela tiden klättra till nya spelnivåer. Företaget King har verkligen lyckats bra med att underhålla sina många aktiva användare. Enligt uppgifter från 2014 skall spelet Candy Crush Saga ha över 225 miljoner aktiva användare, vilket gör det till ett av världens allra störa spel.
Ett spel som vuxit enormt i popularitet de senaste åren är Smash Hit från malmöstudion Mediocre Games. Spelet kan närmast beskrivas som en surrealistisk resa genom olika dimensioner – till vackra och harmoniska melodier. Här gäller det att ”smasha” saker som kommer i din väg. Det gäller dock att vara koncentrerad och stragisk så man inte förstör allt för mycket. Fram till och med 2015 har spelet laddats ned över 90 miljoner gånger.
Visste du att vårt grannland Finland står bakom några av världens mest nedladdade och lönsamma spel? Många förknippar Finland och mobilsspel med ett av världens genom tiderna mest nedladdade spel, närmligen Angry Birds från spelutvecklaren Rovio. Det är dock finska Supercell, som utvecklat strategispelet och världssuccén Clash of Clans, som går allra starkast. Sedan 2012 har spelet dominerat listorna för världens mest nedladde spel – både i Google Play och App Store. Clash of Clans drog under sitt första år in motsvarande 800 miljoner kronor. När spelet nästföljande år hade spridit sig över hela världen drog det in närmare 6 miljarder kronor. Förra årets intäkter uppgick till sanslösa 14 miljarder kronor (medräknat spelet Hay Day som haft enastående framgångar). Hur 2015 kommer att sluta återstår att se – förmodligen ännu bättre.
Hur kan gratisspel på mobilen tjäna pengar?
Medan det finns succéföretag som tjänar miljarder på sina mobilspel – som också erbjuds gratis till hela världen – så är en fundamental fråga: hur tar mobilspelsföretagen betalt av sina spelare? Ett intuivit svar skulle kunna vara: annonser. Även om vissa spel har annonser försämrar det användarkänslan avsevärt genom upprepade avbrott. Nästan alla mobilspel som ges ut gratis har en integrerad affärsmodell – utan annonser – inbyggd i sin design. De allra främsta speltillverkarna har noga tänkt igenom vilka betalmodeller de vill använda sig från allra första början, medan andra lagt till betalfunktioner som en eftertanke.
Den mest grundläggande affärsmodellen kallas premium, vilket kort betyder att man betalar för appen efter det att man registrerat sig. Det största problemet med denna modell är att spelaren alltid på förhand måste vara förvissad om att spelappen är rolig att spela. I de flesta fall är det därför endast redan etablerade spelvarumärken med stora marknadsbudgetar som kan använda sig av premiummodellen. Majoriteten av spelare känner dock starkt att de inte vill betala för ett spel i första läget. Det är därför intäktsmodellen freemium blivit den allra mest framgångsrika och vinstinbringande för mobila spelutvecklare. Genom freemium kan användare ladda ned spelappen gratis och börja spela till en viss gräns. De måste sedan betala – en mindre summa – för att skapa en bättre spelkänsla genom att till exempel förvärva fler virtuella egenskaper till sina spelkaraktärer eller för att kunna fortsätta spela fler nivåer. För att mobilspelet skall bli lönsamt för tillverkaren krävs en hög spelarvolym. I vissa fall är det bara någon procent av spelarbasen som är villig att betala. Till modellen freemium kan en speltillverkare också implementera funktionen In-App Purchases, vilket innebär att spelaren får tillgång till samtliga funktioner genom att köpa licensen till spelappen.
Facebook, socialt casinospel och mobilcasino
Facebook är världens största sociala medium. Över 68 procent av Sveriges internetanvändare använder mediet. Bland användare mellan 16-25 år är det hela 95 procent som använder Facebook, med en snittanvändning på 7.6 tmmar per vecka. Dessutom är Facebook den mest användna appen på mobilen. Den utbredda Facebookanvändningen mobilt gör att många får tillgång till det stora utbudet av Facebookanpassade appar. Facebook är sålunda en av de viktigaste kanalerna för mobilspeltillverkare för att nå ut med sina spel. Utöver de tidigare nämnda svenskutvecklade storspelen, kan du på Facebook hitta Farmville, Mafia Wars och från speljätten Zynga – säkerligen har du hört talas om dessa förrut.
Inom poker och casino socialt har det tidigare visat sig att en högre andel kvinnor i äldre åldersgrupper tillbringar flest minuter vid casinospel online. En jämförelseundersökning mellan USA och Storbrittanien visar liknande tendenser för sociala spel. Möjligen kan det sociala casinot komma att jämna ut könsstatistiken för casinospel överlag på nätet som är att betrakta som mer mansdominerad. Tiden för utvisa om det antagandet håller.
Mobilen är en viktig kanal för casinointresserade. Möjligheten att till exempel spela de populäraste bordsspelen som blackjack mot vänner – gratis eller för riktiga pengar – var man än befinner sig är en stor frihet. Folk kan idag snabbt söka efter gamla casinoklassiker eller nya slottar på mobilen. Bara minuten senare är man igång och spelar. Mobilcasino kommer, liksom rekreations- och strategispel på mobilen eller surfplattan, växa i intresse. Användarupplevelsen för det mobila casinoformatet har – trots kompakta format visuellt – blivit betydligt bättre. Och kommer fortsätta att vidareutvecklas och optimeras för spelarens bästa.