Då var det dags att utse den senaste tidens bästa respektive sämsta reklam-kampanjer. Valet är mycket enkelt denna gång när det gäller vad som är “bäst”. Reklamfilmen är redan en given snackis i diverse debattprogram och på sociala medier. Jag pratar förstås om Volvo personbilars senaste reklamfilm med Zlatan i huvudrollen. I eftermiddags debatterades filmen i P1-programmet “Nordegren och Epstein”. Filmforskaren och journalisten Hynek Pallas sågade den fullständigt och klagade på nationalistiska undertoner och förlegad samhällssyn. En man från bilsidan, NN, uttryckte förvåning över att Volvo vill associeras med en man som bränner fram i 325 km/h med antingen sin Ferrari, Lamborghini eller Porsche. “Jag vill inte moralisera…”, sa han i programmet, men gjorde det ändå.
Jag själv är övertygad om att kampanjen blir en hit – eller förresten- det är den redan eftersom så många snackar om den. Filmen får mig faktiskt att minnas och förstå varför reklamare runt om i Europa för ett antal år sedan sneglade mycket åt Sverige. Här pågick ju vad man kan kalla för ett reklam-under och jag tycker faktiskt att Zlatan-filmen har en del av den genialitet som många filmer hade då. Den är ursnygg och den berör. Den väcker dessutom stolthet över vårt land genom att lyfta fram en modern och inkluderande patriotism. Och naturligtvis känner vi en stolthet över vår, genom tiderna bästa, fotbollsspelare – Zlatan. Genialt drag , Volvo! Och grattis Zlatan – för bra val av uppdrag!
Sämst just nu? Ja, det finns många att välja bland. Vår val faller dock på TV-reklamen för spelsajten Expekt.com med Mats Wilander som ciceron. Inte nog med att filmen är oestetisk, intetsägande och ännu en slätstruken röst i spelträsk-kampanjandet. Valet av huvudperson är så uppåt väggarna. Är det verkligen tennis-entusiaster man har som målgrupp? Och, snälla Mats Wilander, varför ställer du upp på denna smörja? Dina imponerande insatser i “Game, set and Mats” i Eurosport borde väl ändå garantera dig bättre reklamuppdrag än detta?
Åsa-Mia Fellinger