Nya data visar att 68% av användningen av våra smartphones sker i hemmet. Och vår vanligaste aktivitet  är inte att shoppa eller att hålla på med sociala medier, utan det som forskare kallar för egentid, “Me time”. Det visar en undersökning*, som februarinumret av Harvard Business Review publicerar.

Användningen av smartphones kan, enligt undersökningen, brytas ner till sju områden:

– Fritidsintressen (“Self expression”)

– Söka information och nyheter

– Förberedelser  inför resor e dyl.

– Utföra ärenden, typ betala räkningar e dyl

– Shoppa

– Socialisera med andra, facebook, Instagram m fl

– Egentid (“Me time”). Tid då vi navigerar runt på känsla

Hela 46 % av vår smartphone-tid går åt egentid, “Me time”, medan vi till exempel endast ägnar 4 % av tiden åt att söka information. Det här är något som många marknadsförare har missat och tänker därför fel när de bestämmer placering för sina annonser. Det resulterar i att annonserna funkar dåligt, “Me time”-surfarna ignorerar dem eftersom de inte känns relevanta. För att ta ett banalt exempel: annonsören tror att du kommer att vara intresserad av reseannonser bara för att du är inne på en väderapp, fast du egentligen bara vill få en bild av vilket väder dina vänner har på sin semester.

Använd diagram

* “Seven shades of mobile” – en studie som “Insightsnow” har genomfört på uppdrag från AOL och BBDO, 2012.

 

Åsa-Mia Fellinger

fellinger@renewmag.se