BRIS idolkort med positiva förebilder skickas under hösten ut till landets alla sjätteklassare – totalt 179 000 elever. Huvudsyftet med korten är att skapa hopp och framtidstro för barn och ungdomar. Med korten vill BRIS visa att alla upplevt något som de tyckt känts svårt. Korten är också ett bra sätt att informera barn och ungdomar om BRIS 116 111 och BRIS olika stödforum på BRIS.se.

I år är det Filip Hammar, Fredrik Wikingsson, Johanna Tydell, Henrik Dorsin, Jakob Ögvist, Lykke Li, Kim Andersson och Anton Hysén som visar att det går att få ett bra liv, trots att det ibland kunde vara jobbigt att växa upp.

– Årets idoler är alla kända för sina fina karriärer, men liksom många andra hade de problem med mobbing, osäkerhet och ensamhet när det växte upp. Vi på BRIS kommer dagligen i kontakt med barn som far illa och mår dåligt – att visa dem att deras idoler också har haft det svårt, skänker tröst och hopp åt dessa barn. Det visar att det finns hjälp att få, livet kan bli bättre, säger Kattis Ahlström, generalsekreterare på BRIS.

 

BRIS idolkort med positiva förebilder skickas under hösten ut till landets alla sjätteklassare – totalt 179 000 elever. Huvudsyftet med korten är att skapa hopp och framtidstro för barn och ungdomar. Med korten vill BRIS visa att alla upplevt något som de tyckt känts svårt. Korten är också ett bra sätt att informera barn och ungdomar om BRIS 116 111 och BRIS olika stödforum på BRIS.se.

Stora idoler berättar om när de var små
På baksidan av varje kort berättar respektive idol om något som känts svårt under sin uppväxt. I år berättar till exempel Filip Hammar att han var kass på gympa och Fredrik Wikingsson om att han blev retad för sin konstiga dialekt.

Gina Dirawi informerar om kampanjen i reklamspotar och i radioreklam.

– Att känna sig osäker, att vara annorlunda och att vara utanför är något som årets idoler har gemensamt och väljer att berättar om. Detta är också något vi känner igen i de samtal BRIS har med barn och ungdomar. Ensamhet och mobbning är bland det vanligaste man kontaktar BRIS om, berättar Johnny Nordström, informationsansvarig på BRIS.

Kampanjen finns i sin helhet finns på www.bris.se

 

Follow: @Renewmagazine1