Att ta en promenad är bästa sättet för en företagare att komma på nya idéer. Sängen är också en bra plats för kreativitet. Arbetsplatsen står sig däremot slätt när det gäller idékläckning. Det visar en enkät som Visma gjort bland sina småföretagskunder.

På frågan ”Var får du dina bästa idéer?” valde 31 procent svarsalternativet ”Promenaden”. 12 procent får tydligen sina bästa idéer i sina drömmar, eftersom de kryssade i alternativet ”Sömnen”. Bland de 14 procent som valde ”Annat” uppgav många att de också kläckte idéerna i sängen, fast i vaket tillstånd.

Bara 7 procent avslöjade att de får sina bästa idéer på jobbet. Bättre då att prata med vänner, för där blir 10 procent kreativa, medan funderingar i bilen föredras av 9 procent.

Andra tillfällen för idékläckning är träningspass (5 procent), duschning (5 procent), toalettbesök (4 procent) och allra sist semesterresor (3 procent). Drygt 500 företagare deltog i enkätundersökningen som genomfördes i vecka 43.

– Jag tror inte att man ska dra slutsatsen att det ska ges utrymme för fler promenader eller att fler vilorum ska inrättas på arbetsplatserna. Däremot kan det vara en tankeställare för alla företagare att hitta metoder för att fånga upp alla goda idéer som föds av de som arbetar i företaget och alltså inte bara de egna idéerna. Här tror jag att många kan ha en del att fundera över, säger Rolf Dahlberg, vd för Visma Spcs.

Twitter: @Renenmag1