Fem steg till bättre hälsa 2016

Vid årsskiften är det många av oss som ser en nystart framför oss. Hur gör man egentligen för att hålla sitt nyårslöfte? Rim Mourad jobbar bland annat som personlig tränare på Fysiken och under hösten har vi hört henne i Förmiddag i P4 som träningsexpert. Här får du hennes fem bästa tips för ett hälsosammare 2016:

1. Skjut inte upp saker
Skjut inte upp saker, bestäm dig för om det är något du ska göra nu eller senare. Sätt datum på när det ska vara klart.

2. Fokusera
Efter att du skrivit din lista, fokusera på en sak i taget. Låt dina tankar fokusera på det du gör just nu.

3. Våga tycka att du är bra som du är!
Bestäm dig för att det du gör är dugligt, du är bra som du är. Det är ok att ha dåliga dar, eller känna sig lat. Påminn dig själv om att det inte är så du mår vanligtvis och att du tar det lite extra lugnt för att fylla på energin.

4. Lär känna dig själv
Ta tid att lära känna dig själv, vad du vill, vad just du mår bra av. Var inte rädd för att ta bort saker i din vardag som tar mycket av din energi och ditt bästa humör. Då får du mer tid över för saker du gillar, och människor du riktigt njuter av att spendera tid med.

5. Var stolt och fira dina framgångar
Var stolt över alla små steg du tar och åstadkommer i din vardag, ge dig själv beröm för det. Fira gärna det genom att unna dig själv något du mår bra av, kanske en massage eller en stund på spa.

Och kom ihåg, tar du ett snedsteg är det bara att gå vidare, det är inte hela världen. Fokusera istället på något annat som du vet är bra för dig och som gör dig glad. Du kan bara riva ut ett blad du ogillar i ditt liv och starta om på ett nytt blankt blad NÄR DU VILL.

2017-03-13T11:50:25+00:00