Så blir julbordet ett av årets viktigaste kundmöten

Det är inte bara hemma hos familjen som vi samlas runt matborden i jul. Enligt en undersökning från Bookatable kommer 61 procent av svenskarna att äta julbord på restaurang i år. De flesta julbordsbesöken sker i jobbsammanhang i sällskap av kunder eller arbetskamrater och är en viktig, och dessutom skattemässigt förmånlig, affärstradition.

När svenskarna äter julbord är det oftast i jobbsammanhang. Av undersökningen från Bookatable framgår att 34 procent kommer att äta julbord med jobbet i år medan 16 procent, gör det privat. 10 procent räknar med att äta julbord på restaurang både med jobbet och privat.

– Julen är fylld av traditioner och många av dem kretsar kring maten. Det årliga julbordet med kunderna är för företag ett av årets viktigaste införsäljningstillfällen. Vi hör ofta att det är ett strategiskt sätt för företag att visa sin uppskattning för sina kunder och ett naturligt sätt att se till att de goda relationerna och affärerna fortsätter in i det nya året, säger Jonas Carlén, Commercial director på Bookatable Sverige.

Ett förmånligt sätt att hålla kunder och anställda nöjda

Att bjuda sina kunder och anställda på julbord för att hålla deras humör på topp är dessutom en förmånlig investering. Enligt Skatteverket är det en skattefri förmån att bjuda sina anställda på julbord, där arbetsgivaren medges avdrag för kostnad för måltid med 90 kronor exklusive moms per person. Avdrag medges även för kostnader för pensionerade anställda och anställdas familjemedlemmar som är med på festen.

Liknande gäller för kunder, där avdrag medges om det sker i anslutning till en affärsförhandling. Avdrag medges med 90 kronor exklusive moms per person som för extern representation.

– Det är alltså inte konstigt att julbord och affärer går hand i hand. Det finns ett direkt vinstdrivande intresse att bjuda sina kunder på julbord, avslutar Jonas Carlén.

Traditionella smaker står på önskelistan

Ett traditionellt julbord med hemtrillade köttbullar, senapsglaserad julskinka och Janssons frestelse är något hela 84 procent föredrar. De alternativa julborden, med exempelvis asiatiska influenser, vill endast 16 procent av de tillfrågade helst se på sina julbord i år.

Kvinnor mer positivt inställda till alternativa julbord 

Det visar sig att 21 procent av kvinnorna föredrar ett alternativt julbord, medan siffran för män är 12 procent. Männen är dessutom mer frekventa julbordsbesökare än kvinnorna; 53 procent av dem kommer att besöka mellan 2-5 julbord i år, medan 66 procent av kvinnorna endast kommer gå ut och äta ett julbord.

Vanligast att besöka ett julbord varje säsong

Totalt sett kommer 61 procent av alla svarande att besöka ett julbord, 44 procent mellan 2-5 julbord och 1 procent bestående av riktiga julbordsentusiaster kommer i år att besöka mer än fem julbord.

Om undersökningen

Undersökningen utfördes på uppdrag av Bookatable av Userneeds mellan den 12 – 18 november. 1146 respondenter deltog i undersökningen. Urvalet är nationellt representativt vad gäller ålder, kön och geografi.

2017-03-13T11:50:28+00:00