Så här efter semestern brukar det vara bra timing för chefer/ledare att ta itu med olika förbättringsområden. För många chefer/ledare är de svåra medarbetarsamtalen ett område som man behöver utvecklas inom, men som man har en benägenhet att skjuta på framtiden. Inte sällan har det att göra med att man känner sig obekväm med det slags kommunikation som de svåra samtalen innebär. Samtalen innebär ju ofta att saker och ting står på spel, att det finns olika perspektiv och att starka känslor är med i bilden. Och handen på hjärtat, det är sannerligen inte lätt när man som chef måste framföra negativa besked, kritik eller till och med tvingas avskeda någon. Det positiva i kråksången är att alla kan förbättra sin kommunikativa förmåga. Det som krävs är öppenhet, vilja och ödmjukhet. Och så rätt stöd och träning förstås. Det senare går att finna i boken i Svåra medarbetarsamtal – en handbok för chefer, som kommit ut i en ny och uppdaterad utgåva. Bokens första utgåva kom ut 2004* och blev en succé. Den uppdaterade Svåra medarbetarsamtal bok ger förstås även den konkret hjälp och vägledning som behövs för de flesta tänkbara problemområden: uppsägningar och omplaceringar, kritik, misstankar om missbruk, personliga problem, svettlukt, mobbning, sexuella trakasserier m m. Genom boken får du som chef samtalsverktyg för konkreta och realistiska situationer. Boken ger mängder av råd och förslag övningar för praktisk träning. Du kan beställa den via denna sajt, Renew Magazine, högra kolumnen. Eller så kan du beställa den via t ex Adlibris,com eller Bokus.com