Påsk – då går svensken upp i vikt

Påsken är en stor mat- och godishelg och 38 procent av svenskarna befarar att detta är en av de helger och ledigheter då de kommer att öka i vikt. Enligt Viktrapport 2014, en SIFO-undersökning som viktminskningskedjan Itrim låtit göra, anger 67 procent av dem som svarat att de ökar i vikt under högtider, att de går upp två kilo eller mer av firandet.

– Det är lätt hänt att vikten skenar iväg under högtider och det kan vara svårt att stå emot alla frestelser som bjuds. Visst kan du unna dig extra under Påsken, men det gäller att tänka på mängden mat och godis du stoppar i dig. För att göra av med energin du får i dig av ett hekto godis behöver du gå över 9 000 steg. Och ett normalstort påskägg innehåller cirka tre hekto godis, säger Charlotte Hildestrand tf programansvarig på Itrim.

Av alla högtider i Sverige är påsken i topp vad gäller mat och sötsaker. Under påsken äter svenskarna över 6 000 ton godis, 2 000 ton ägg* och handlar mat och livsmedel för 7,4 miljarder kronor.
 Sockret och sötsakerna är de enskilt största anledningarna till att svensken är missnöjd med sin kosthållning. I Viktrapport 2014 uppger 65 procent av de som är missnöjda med vad de äter, att det är just sockret och sötsakerna som är det största problemet.

– Att hålla vikten under våra stora mathögtider kan vara svårt, men det går. Tre viktiga nycklar för att hantera alla frestelser under påsken är planering, regelbundenhet och motion. Gör en plan för när under helgen du ska unna dig lite extra – och hur mycket, ät regelbundet (frukost, lunch, mellanmål och middag) även under högtider och prioritera motion. Rör på dig; kratta löv, dansa runt elden, damma av cykeln eller flyg till Blåkulla. All rörelse räknas, säger Charlotte Hildestrand.

Viktrapport 2014 ger bland annat också svar på:
–  Orsakerna till varför vi är överviktiga – Vad anser svenska folket?
–  Vilka regionala skillnader det finns när det kommer till viktminskning och träning.
–  Skillnader mellan män och kvinnor när det gäller vikt- minskning och träning.
–  Vad som får oss att vilja gå ner i vikt.
–  Om vi tycker oss bli fetare under högtider.
–  Hur svenskarna ser på sin egen vikt.
–  Varför vi inte är nöjda med maten vi äter.
–  Vad svensken svarar angående sina motionsvanor.
–  Hur inkomst och motionsvanor hänger ihop.
–  Vilka grupper som tenderar att ge upp sina viktminskningsförsök och varför.

*Källa: Viktrapporten 2014 – en undersökning genomförd av SIFO på uppdrag av Itrim. * Livsmedelshandlarna, ** Svensk Handel

Om undersökningen:
Viktrapport 2014 är en undersökning om svenskarnas syn på hälsa, övervikt, mat och motion. Undersökningen genomfördes riksrepresentativt. 1 030 personer, 18 och äldre, intervjuades via webbenkät den 2-7 juli 2013.

Rapporten återfinns på: www.itrim.se/viktrapporten

2017-03-13T11:50:52+00:00