Thanksgiving, Black Friday, Cyber Monday…

När tacksamhet övergår till slagsmål om brödrostar

…och allt för att en vänlig lokalbefolkning bjöd några invandrarfamiljer på majs.

Amerikansk Thanksgiving måste vara den mest motsägelsefulla högtid man kan föreställa sig! Här vänds uppskattning till girighet inom loppet av några timmar. Under torsdagen är alla tacksamma för sina vänner och släktningar och för det de har, men några timmar senare är samma personer redo att ge vem som helst en rak höger för att komma en brödrost eller ett särskilt TV-spel.

Pilgrimerna och indianerna hade blivit chockade om de fått se vad dagens amerikaner gjort med den traditionella thanksgiving-högtiden. Eller…? Nej, indianerna hade naturligtvis inte förvånats. Inte med tanke på hur snabbt de själva fick en dolkstöt i ryggen efter att helt oskyldigt delat med sig av sin majs till några invandrarfamiljer. På den tiden var ursprungsbefolkningen fortfarande vänlig mot invandrarna, vilket slog tillbaka stenhårt när de själva hamnade i reservat. Nu för tiden är det oerhört fint att räkna sina förfäder bland de pilgrimer som kom över på the Mayflower 1620, medan ingen bryr sig ett enda dugg om dem vars förfäder redan fanns här och tog emot dem.

Thanksgiving inträffar den fjärde torsdagen i november. Det är dagen då man traditionellt proppar sig full med kalkon och pumpkin pie, för att sedan slå sig ner i soffan och titta på (andra) gigantiska ballonger i Macy’s Thanksgiving Parade. De som inte vill handla och som fortfarande orkar med mer TV dagen därpå, tillbringar ytterligare timmar i TV-soffan med amerikansk collegefotboll.

I år blev perioden mellan tacksamhet och girighet ännu kortare, eftersom många affärer startade rea-försäljningen redan på Thanksgiving. Folk inte ens hann smälta kalkonen förrän det var dags att tränga sig fram mellan människomassorna. Sätten att ta sig fram i köerna verkar alla vara lika våldsamma. För ett par år sedan sprejade en kvinna ner ett tjugotal andra shoppare med pepparsprej; en utmärkt idé, ansåg hon, för att få tag i de varor hon ville ha utan att trängas med andra. I år har vi sett You Tube-videor hur män och kvinnor slänger undan personer i shoppingköerna utan en tanke på om de skadar någon. Folk tacklar varandra, stjäl saker ur andras korgar, eller direkt ur deras händer. För att inte tala om de allra lataste, odugligaste, olagligaste Black Friday-firarna som rånar shoppare som klarat sig nästan ända hem med sina varor.

Nu är det tisdag morgon efter den stora köphelgen (köpkriget?). Kaos har lugnat ner sig. Affärerna räknar sina kassor och slår som vanligt rekord, kunder räknar både reafynd och skador, och samhället räknar sina offer i döda och skadade.

Black Friday började redan 1924, samtidigt med Macy’s Thanksgiving Parade, då affärer erbjöd billiga priser för att locka dit köpare på fredagen också. Men inte räckte det – numera har vi också Cyber Monday då vi ska göra reafynd online… Och i år kom det allra senaste: Affärerna ville hålla öppet redan på Thanksgiving – det heligast av allt! – och från alla håll hördes ramaskri. Rhode Island, Maine och Massachusetts förbjöd det. Alla de andra delstaterna tillät öppethållandet och belönades med väldiga skaror shoppare… Shop ’til you drop! ”Grey Thursday” är född… (And we were here when it happened!)

Vad finns kvar för affärerna att kriga om nu, när de redan pressat varandra med både priser och öppettider?

Själv har jag en idé som, trots att den är helt ny, bygger på kända, väl underbyggda teser: Varför inte ge bort varorna?!
Tänk vilken kundlojalitet den affär skulle vinna som helt enkelt låter oss hämta de varor vi vill ha! Den kända gamla tesen om att det är dyrare att vinna nya kunder än att behålla de gamla gäller fortfarande, eller som affärsfilosofen Jim Rohn formulerade det: ”One customer well taken care of could be more valuable than $10,000 worth of advertising”…  Dessutom – har det inte alltid handlat om att ge kunden vad kunden vill ha? Och kunden har ju alltid rätt, för om inte du tar hand om din kund kommer någon annan att göra det.

Visst skulle fler än jag skulle vara lojala mot den affär som ger oss vad vi vill ha: Gratis varor utan våldsamma kunder!
Välkomna hit! Jag är säker på att det är bara en tidsfråga innan det händer.

Lena Wallberg Samzelius

 

2017-03-13T11:50:57+00:00