Efter mycket om och men står hon nu äntligen där och glänser, Bay Bridges nya, jordbävningssäkra brospann…. en klar konkurrent till Golden Gate Bridge om Miss Bridge-titeln här i San Francisco Bay. Bay Bridge’s östra del dömdes ut efter att delar av den ramlat ihop under den stora Loma Prieta jordbävningen 1989, och sedan dess har brons jordbävningssäkring diskuterats, planerats, förhandlats, och förhalats(?). Det verkade först som om byggnationen aldrig skulle starta, och när den väl gått i gång 1997 verkade det tveksamt om den nånsin skulle bli klart. Till och med när slutdatum slagits fast, Labor Day 2013, fortsatte krånglet och senast nu i mars upptäckte man 32 felaktiga bultar i konstruktionen. Men felaktiga eller ej… ingenjörerna fann en lösning och, åtminstone till min förvåning, öppnades faktiskt bron nu till Labor Day. Ja, till och med lite i förväg. Redan på måndagskvällen, en kvart över 11 på kvällen, släpptes de första, vilt tutande, bilarna över, 5 timmar och 45 minuter före utsatt tid. Inte illa pinkat, som min pappa lärt mig säga (eller hur pappa?).

Hon är vacker. Högrest. Säker. Och skinande vit.

-Ett vackert färgval, hummar vi omkringboende. Färgen står sig vackert mot himmel och hav, särskilt en dag som denna när solen lyser från en mestadels klarblå himmel och vattnet nästan skimrar i solgasset.

Med ett så lyckat färgval kan man nästan föreställa sig att en eller annan medlem i någon färgvalskommitté skulle träda fram och ta äran åt sig, men sånt kommer vi nog att slippa. Färgen är nämligen inte ett resultat av ett medvetet beslut, hörde jag på nyheterna i går kväll, utan ett misstag. Brobyggarna trodde tydligen att bron skulle vara vit eftersom modellen var vit, berättade reportern, medan modellbyggarna å sin sida hade lämnat bromodellen vit eftersom de inte visste vilken färg den skulle ha. Ett underbart exempel på ett icke-beslut, med andra ord, och uppenbarligen är sådana beslut ofta bättre än andra.

Om det nu stämmer..?

Jag har förstås också hittat en något annorlunda version… Den kommer från Donald McDonald, broarkitekten som var huvudansvarig för det nya brobygget, som lämnade in det vinnande förslaget och som dessutom givit ut en bok om bron (och som antagligen har en bondgård nånstans… e-i-e-i-o). Enligt honom inspirerades brons vita spann av de höga vita lyftkranarna i hamnen i Oakland på andra sidan vattnet. Och visst låter det bättre? Lite mer romantiskt – och ni som tvivlar på det romantiska i lyftkranar ber jag titta på mina foton på kranarna från en sen eftermiddag då jag kört vilse i Oakland! Visst är det något visst över dem? (Och visst hjälper det att skärpan inte är perfekt?!) Med lite vilja kan man förstås acceptera båda versionerna eftersom de inte direkt motsäger varandra: Efter att i begynnelsen ha missuppfattat brons färg, insåg man att den är i perfekt symmetri med de vackra högresta kranarna i Oaklands hamn.

Idag, fredag, är den femte dagen som bron är öppen och vi har fått ett oväntat problem – köer. Inte för att köer i sig är något nytt. Allt som allt passerar 280 000 bilar Bay Bridge per dag, men trafiken är i vanliga fall förstås värst under rusningstrafik. Idag var köerna minst lika långa under hela dagen med tilltäppta gator och irriterade bilförare som resultat. Anledningen? Bro-turism!

Jodå. Idag har turisterna hemsökt Bay Bridge, men i det här fallet handlar det inte enbart om huttrande shorts och t-shirt klädda turister-från-långt-bortistan utan om hemma-turister – för vi vill alla åka över den nya Bay Bridge!

En pressad broansvarig förklarade att i vanliga fall passerar 9000 fordon i timmen över Bay Bridge, men idag kom i genomsnitt bara 7200 fordon/timme över bron eftersom de ägnade sig åt att beundra den nya bron. ”Söndagskörning” med andra ord. Man finåkte över bron, tittade på utsikten och beundrade det nya spannet. Till skillnad från de vanliga 55 miles i timmen körde dagens bilar med en total genomsnittshastighet på 40 miles i timmen. Undra på att bara 7200 kom över jämfört med de där 9000?!

Vän av ordning undrar kanske vart de där 1800 bilarna som blir över per timme tar vägen?

”Bara de inte tar Golden Gate Bridge i stället…?” skulle jag, som granne till GG Bridge, kanske tänka om jag vore egoist.
Men så tänker jag förstås inte.

Lena Wallberg Samzelius

PS. Det finns ingen anledning att stressa om du vill köra över den nya bron! Bay Bridge nya spann kommer att hålla i 150 år, enligt brons design manager Rafael Manzanarez. Han lade också till att bron kommer att kunna stå emot en “large-scale earthquake”… Det får vi väl hoppas. Det var liksom det som var tanken.