Två tredjedelar av svenskarna har gillat på Facebook utan att bry sig särskilt mycket om innehållet. Enligt en av sju tillfrågade är det lika värdefullt att gilla en organisation som att skänka pengar. Det visar en ny undersökning som genomförts av YouGov på uppdrag av UNICEF.
Svenskarna hör till de mest givmilda i världen. Vi är också bland de mest aktiva när det gäller sociala medier. Men hur påverkas vår känsla för att göra en insats när vi är på Facebook?
– Vi uppskattar alla som gillar oss på Facebook och de är viktiga för oss. Men för att vi ska kunna köpa vaccin till behövande barn måste vi ha pengar. Man kan inte jämföra ekonomiskt stöd med en like eller retweet – det går inte att köpa vaccin för likes, säger Petra Hallebrant, kommunikationschef på UNICEF.
Undersökningen visar att 26 procent av svenskarna gillar något på Facebook för att visa stöd för en god sak och nära en av fem tycker att likes är ett bra sätt att stödja hjälporganisationer på. En av sju tycker att det är lika mycket värt att gilla en hjälporganisation som att skänka pengar.
– Det är anmärkningsvärt att så många inte reflekterar över vad de gillar på Facebook. Vi ser en risk att den klickande aktivismen, den så kallade ”slacktivismen”, kan skapa passivitet, säger Petra Hallebrant, kommunikationschef på UNICEF Sverige.
Undersökningen visar även att nära hälften av de tillfrågade någon gång har gillat en hjälporganisation på Facebook. Att gilla innehåll på Facebook får svenskarna att känna sig delaktiga, intresserade och uppmuntrande.
Följ oss på Twitter: Renewmagazine1