Om man följer nyhetsrapporteringen så känns det som att halva Sverige är i Almedalen just nu – inte helt otippat. Läste häromdagen i Sydsvenskan att ungefär 17 000 personer ska dit den här veckan och att anstormningen ökat stadigt de senaste åren, en av dem är Emanuel Karlsten som ska prata om sociala medier.
Men för oss som inte är där får du här några axplock.
Först en klädkodsguide publicerad i Resumé.
Den oumbärliga klädskolan till Almedalen 2012
KLIPP: Emanuel Karlsten, krönikör i DN, pratar om revolutionen sociala medier.
“Proffsiga paketeringar och kampanjer är inte längre det optimala sättet att nå ut med sitt budskap. I dag, i de sociala mediernas tid, när människor lyssnar mer på vänner än på myndigheter, är det viktigt att göra varumärket till en person, som man till exempel kan gilla på Facebook.”
Vilka har makten över utveckling och tillväxt 2030? Den globala ekonomiska och innovativa tyngdpunkten förskjuts mot sitt historiska centrum, Asien, samtidigt som nygamla tillväxtländer som t ex Brasilien gör kraftsamlingar för att position i det framväxande Tankesamhället. Vad innebär det att aktörer som Google och Apple skaffar mer kunskap om medborgarna än Honecker någonsin kunde drömma om? Eller att konsumenter och enskilda tagit genom transparens och sociala medier kontroll över varumärken och presidenter. Kan marknaden lösa ödesfrågorna eller kommer vi se en politikens renässans?
I panelen: Stefan Fölster, chefsekonom, Svenskt Näringsliv, Anna Jardfeldt, direktör, Utrikespolitiska Institutet, Elisabeth Thand Ringqvist, VD, Företagarna, Erik Herngren, Senior Partner, Kairos Future.
I takt med att samhället blir alltmer tankebaserat och T-format koncentreras tillväxt och utveckling till nationella och internationella centra med förmåga att attrahera talang och kapital. Regional, nationell och internationell specialisering i kombination med starka länkar till omvärldens dynamiska centra blir centrala framgångsfaktorer för platser, regioner och nationer. Vart bär denna process mot 2030? Hur ska Sverige bli västvärldens tillväxthjälte? Och hur ska resten av Sverige klara fajten med de dynamiska storstadsregionerna? Kort sagt, hur kommer Sverigekartan att se ut ur ett tillväxtperspektiv?
I panelen: Jonas Milton, VD, Almega, Maria Khorsand, VD, SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, Carola Gunnarsson, Oppositionsråd i Sala (C), tredje vice ordförande SKL, Ulf Boman, Partner, Kairos Future.
Kalendarium:
SVT1 sänder Gomorron Sverige kl 07.15 – 09.30 från Almedalens scen måndag till fredag. SVT2 Debatt sänder måndag, onsdag och torsdag kl 20.00-21.00 utanför Kårhuset Rindi på Donnersgatan. SVT Forum sänder måndag-fredag klockan 15.00-19.00 i Kunskapskanalen från seminarier. Samtliga partiledarnas tal direktsänds i Kunskapskanalen och teckentolkas på svt.se/nyhetstecken. Nyhetssändningar i Rapport och Aktuellt dagligen. Lunchpanelen direktsänder måndag-lördag 12.12.20 ochPartigrillen söndag-lördag 16.00-16.20, söndag 12.00-12.20 på svt.se/nyheter.
TV4 direktsänder delar av Nyhetsmorgon från Donnersgatan intill Almedalen klockan 07.00–10.00 måndag till och med lördag . Delar av Nyheterna direktsänds klockan 19.00 och 22.00 dagligen.
TV4News sänder debatter, utfrågningar och småseminarier från Almedalsveckan måndag-lördag klockn 10.00-20.00. Partiledarnas tal och presskonferenser direktsänds.
Sveriges Radio direktsänder partiledarintervjuer, satir och debatter måndag till lördag från Donnersgatan. P1-Morgon, Studio Ett, P4 Extra, Tankesmedjan i P3, Mimer i P2, Uddén i P1, Nyhetsguiden, Torehammars vecka, Kulturdebatt i P1. Direktrapportering sker i Ekot och P3 Nyheter. Partiledarnas tal direktsänds på sverigesradio.se.
Samtliga internet/TV sändningar finns också tillgängliga via TV Almedalen
Johanna Litsgård Lebourne
Twitter: @litsgaard @Renewmag1