Vi lever i en tid med unika möjligheter att välja vad vi vill göra med våra liv. Vi kan välja utbildning, arbete, bostadsort, livsstil, kost och mycket mer.  Rent historiskt har det inte alls sett ut så.  De flesta människor har haft få valmöjligheter, inte minst när det gäller arbete. Bondens son skulle bli bonde, skomakarens skomakare och så vidare. Man föddes in i ett yrke eller skrå.  Även om det sociala arvet fortfarande utövar inflytande på oss idag, är det vi själva som till största del bestämmer vad vi vill göra med våra liv.  Med detta följer också ett stort ansvar – att välja rätt. Vad det nu är.

Peter F. Drucker and George W. Bush

I Harvard Business Reviews pocketserie för ledare(HBR’s 10 must reads) finns en artikel om att välja rätt i yrkeslivet. “Rätt” definieras här som att välja det som man är bra på. Och det motsatta – att välja bort det som man inte är bra på, det vill säga det som stjäl för mycket energi, skapar frustration och stress. Artikeln är skriven av Peter F. Drucker, som anses vara en av de mest inflytelserika tänkare och författare inom ämnet management.

För att kunna välja ”rätt” krävs, enligt Drucker, självkännedom. Kännedom om våra styrkor och svagheter. Det kan låta banalt, men är en bristvara hos många av oss. Vi tror att vi vet vad vi är bra respektive dåliga på. Men ofta har vi fel, enligt Drucker. Det beror på att vi saknar insikt om vad som är våra mest värdefulla styrkor och påtagligaste svagheter. Dessutom saknar vi kännedom om vilka våra värderingar är. Konsekvent med detta kämpar vi på med fel saker.

Druckers poäng är att vi, för att kunna må bra och glänsa, bör ägna så lite tid och kraft som möjligt åt områden som vi inte har talang för. Det krävs nämligen mycket mer kraft och energi att bli en medelmåtta inom ett område som vi inte har talang för än vad det gör för  att bli mycket duktig inom ett område som vi har talang för.

Nå, vad behövs för att ta reda på vad vi är bra respektive dåliga på? Dyra UGL-kurser, eller kostsamma timmar hos shrinken? Nej, inte alls. Det som krävs enligt Drucker är en feedbackanalys. Den går till på följande vis: Varje gång du fattar ett avgörande beslut (key decision) eller genomför en viktig åtgärd/handling (key action), skriver du ner vad du tror ska hända.  Nio eller tolv månader senare jämför du dina förväntningar med det faktiska resultatet. Du analyserar resultatet,  letar efter mönster genom att ställa dig själv ett antal frågor, se längst ner

Inom 2- 3 år kommer feedbackanalysen att visa dig vilka dina och svagheter är. Analysen ger dig alltså en mycket viktig självkännedom, som du sedan kan agera utifrån. Och bör agera utifrån, menar Drucker. Vi bär nämligen alla på ett stort ansvar att ta hand om våra yrkesliv. Företagen varken kan eller har tid för detta så det är upp till var och en av oss att förvalta vår arbetstid på bästa sätt.
FRÅGOR – FEEDBACKANALYS enligt Drucker

Vad fungerar för mig? (styrkor)

Vad  fungerar inte? (svagheter)

Vilka resultat når jag i mitt jobb? 

Vilka förmågor behöver jag förbättra för att få det resultat jag vill ha? 

Vilka improduktiva vanor och beteenden hindrar mig från att skapa de resultat jag önskar? 

På vilket sätt lär jag mig bäst? Är det genom att läsa eller genom att höra andra berätta? 

På vilket sätt åstadkommer jag mest, genom att arbeta med andra människor eller ensam? 

Är jag i toppform när det blir stressigt, eller fungerar jag bäst i en förutsägbar och stressfri miljö?

Vilka är mina värderingar? 

I vilken utsträckning är mina värderingar i samklang med de som råder på min arbetsplats och hos min arbetsgivare?  

Vad för person vill jag se i spegeln om morgnarna?

På vilket sätt kan jag bäst bidra till samarbete med andra?

Åsa-Mia Fellinger, Renew Magazine