Fem tips för att komma ihåg att dricka vatten i sommar

Har du svårt att koncentrera dig på jobbet? Det kan mycket väl bero på att du inte har kommit ihåg att dricka tillräckligt med vatten! Här kommer fem enkla tips för att komma ihåg att dricka vatten och några skäl till varför det är så viktigt.

1.Gör ditt vatten mer spännande.
Gör ditt vanliga glas vatten till en uppfriskande njutning genom att pressa ner saften av en apelsin i vattnet. Samtidigt får kroppen en sund dos C-vitaminer. Krossade färska myntablad funkar också fantastiskt i vattenglaset!

2.Sätt smak på vattenupplevelsen.
Det finns Har du svårt att koncentrera dig på jobbet? Det kan mycket väl bero på att du inte har kommit ihåg att dricka tillräckligt med vatten! Här kommer fem enkla tips för att komma ihåg att dricka vatten:

1.Gör ditt vatten mer spännande.
Gör ditt vanliga glas vatten till en uppfriskande njutning genom att pressa ner saften av en apelsin i vattnet. Samtidigt får kroppen en sund dos C-vitaminer. Krossade färska myntablad funkar också fantastiskt i vattenglaset!

2.Sätt smak på vattenupplevelsen.
Det finns inte som släcker törsten bättre än ett glas isvatten. Varför inte göra glaset mer intressant genom att göra iskuber med smak? Jordgubb, blåbär, hallon eller till och med kiwi är alla bra alternativ.

3.Ladda ner en app till din mobil eller dator.
Vattendrickande hjälper dig att hålla koncentrationen uppe. Smartphone- eller datorappar, såsom Eden Body Guard påminner dig om att dricka och hjälper dig att hålla koll på hur mycket vatten du dricker.

4.Skaffa dig en ordentlig vattenflaska.
Markera dina egna tidsmässiga mål på flaskan med en vattenfast penna. Du kan t.ex.sträva efter att ha druckit en fjärdedel av falskan innan kl 10 på förmiddagen. På så sätt håller du koll på hur mycket vatten du dricker dagligen.

5.Ät ditt vatten!
Tycker du att det är svårt att dricka den rekommenderade mängden vatten? Dra nytta av de matvaror som kan bidra till ditt vätskeintag, så som gurka, sallad och vattenmelon.inte som släcker törsten bättre än ett glas isvatten. Varför inte göra glaset mer intressant genom att göra iskuber med smak? Jordgubb, blåbär, hallon eller till och med kiwi är alla bra alternativ.

Och därför är det viktigt med vattnet…

Hjärnan
Den mänskliga hjärnan består av mer än 85 % vatten. När du inte har rätt vätskebalans, känner din hjärna av effekterna. Du får huvudvärk, dålig koncentrationsförmåga och korttidsminnet försämras. Din förmåga att utföra aritmetik påverkas även negativt. Det uppstår även en försämring när det gäller hastigheten i dina psykomotoriska färdigheter. Detta beror på det faktum att en viss uttorkning gör att det uppstår en försämring i hjärnans energiproduktion. Studier har visat att en persons koncentrationsförmåga minskar successivt när kroppen har en vattenbrist på endast 1 till 2 %.

Vatten och ditt blod
Ditt blod består till 95 % av vatten och vattnet transporterar viktiga näringsämnen till cellerna i din kropp och avlägsnar smuts från dessa. Om du är uttorkad kan kroppens mekanismer inte reglera trycket i blodet korrekt, vilket kan leda till ett ökat blodtryck.

Huden
Huden, som är kroppens största organ, består till 70 % av vatten och vi förlorar en del av detta varje dag via avdunstning. Den miljö vi lever i, med klimatstyrd uppvärmning och luftkonditionering, låg luftfuktighet samt tvål och rengöringsmedel, kan skada det yttersta hudskiktet och minska dess förmåga att hålla kvar fuktigheten.
När du inte dricker tillräckligt mycket för att kompensera kroppens fuktförlust känns huden torr; dessa symptom kan behandlas med fuktighetskräm, men den bästa lösningen är att dricka vatten för att återfukta huden inifrån.

Skelettet
Skelettet består till cirka 22 % av vatten och det är också detta vatten som ser till att dina leder kan röra sig smidigt. Den broskartade vävnaden i skelettets extremiteter håller kvar vatten för att smörja dina ledrörelser. Vid en korrekt fuktighetsnivå glider de två motsatta ytorna smidigt mot varandra. Vid för låg fuktighetsnivå ökar förslitningsskador, vilket orsakar försämrad ledfunktion som i sin tur kan leda till smärta och inflamationer.

Njurarna
Njurarna består till 80 % av vatten. Deras funktion är att avlägsna avfallsprodukter från kroppen, vilka löses upp i vatten. När kroppen inte har tillräckligt med vatten kan avfallsprodukterna inte avlägsnas effektivt, vilket kan skada dina njurar. The National Kidney Research Foundation rekommenderar att du dricker 2 liter vatten per dag för att minska risken för njursten.

Lungorna
Din kropp behöver vatten för att andas. En genomsnittlig person förlorar mellan 0,5 till 1 liter vatten per dag bara genom att andas. Lungorna består till 80% av vatten. För att ta in syre och eliminera koldioxid måste våra lungor ständigt återfuktas. Uttorkning kan försvåra din andning.

2017-03-13T11:50:19+00:00