See her now – helg med fokus på hur kvinnor gestaltas inom film och TV

See her now är en festival då kvinnor i film världen över uppmärksammas när 30-årsjubileet av Bechdeltestet (två namngivna kvinnor som pratar med varandra om något annat än män) firas. Jag vet, låter kanske otroligt, men statistiken visar att just det scenariot är ovanligt.

Kampanjen A-märkt startade som  en ögonöppnare för att synliggöra kvinnors representation i film. Sedan 1940-talet har män haft 70 % av talroller i film och TV och det är samma siffra än idag! Idag! Som forskning visar så påverkar film och tv våra beslut och beteenden, därför vill kvinnorna bakom A-märkt  medvetandegöra och uppmuntra till att fler berättelser och perspektiv ska få ta plats i det rörliga mediet.  Som de själva uttrycker det. ”Detta är ett demokratiproblem. Räkna! Upplys! Uppmuntra till förändring!”

 

ellenNu kommer det läggas extra fokus på just det. Ellen Tejle föreståndare  för Bio Rio, initiativtagare till A-märkt och som sitter i styrelsen för Women in Film and Television berättar mer.

Vad är See her now? 

En internationell helg den 18-20 september som uppmärksammar och hyllar kvinnor i film, initierad av Women in Film and Television Sverige. Ett 10-tal länder medverkar och bara i Sverige händer det saker på ett 20-tal orter.

Vad vill ni att publiken ska få med sig den här helgen?  

Fantastiska filmupplevelser, roliga minnen från fester och prisutdelningar, samt en gnutta medvetenhet om att filmens snedfördelning av perspektiv och berättelser spelar roll, och bör justeras.

Finns det en risk att man bara når ”redan frälsta”?  

A-märkt är ett tillgängligt och publikt verktyg som har förmågan att nå en allmänhet då det dagligen syns på biografer som en liten påminnelse. Och det är inget radikalt eller svårt med att själv titta efter två namngivna kvinnor som pratar med varandra om något annat än män på film eller tv. Vi hoppas naturligtvis att det ska vara en ögonöppnare för personer som inte reflekterad över jämställdhet på film tidigare, även denna helg.

Något speciellt du/ni vill lyfta som händer under helgen, om man inte har tid att gå på allt?  

Det beror ju på vart i världen du befinner dig. En internationell film med inspirationstal som gjorts enkom för denna helg kommer gå att se på Youtube. I Stockholm har vi en stor fest den 19e september där vi ger utmärkelser till Benny Andersson, Lukas Moodysson och Roger Wilson för att som män varit förebilder i att ge plats till kvinnliga berättelser och perspektiv. Kolla annars in programmet på a-märkt.se.

Har det inte ändrat sig hur kvinnor gestaltas inom film och TV?  

Vi vill ju gärna tro det. Men faktum är till exempel att idag har kvinnor ca 30 % av talrollerna i film, vilket är samma siffra som på 40-talet. Det går alltså inte framåt. Dessutom är trenden snarare en ökad stagnerad stereotyp bild av kvinnan som passiv, samtidigt som sexualisering av flickor i barn och familjefilm ökar. Goda exempel finns naturligtvis också, men vi har en lång bit kvar till jämställdhet i film.

Varför behövs A-märkt?  

A-märkt är ett lättsamt upplysningsverktyg som ständigt påminner oss om att fler kvinnor ska få ta plats på filmduken. Medvetandegör och uppmuntrar till vidare diskussion och förändring.

Har ni sett att A-märkt hjälper?

Absolut. En ökad medvetenhet hos filmkonsumenten vittnar inspirerande nog både barn, vuxna och pensionärer om. Det finns också goda exempel på att regissörer och manusförfattare som via A-märkt fått en aha-upplevelse och börjat ifrågasätta betydelsen av att alltid ha övervägande män i sina ensembler.

 

UnknownMer om A-märkt

Syftet med att A-märka film är att medvetandegöra, synliggöra och uppmuntra till att öka kvinnors representation. Initiativtagare 2013 till A-märkt är Folkets Hus och Parkers biografer Bio Rio i Stockholm, Spegeln i Malmö, Röda Kvarn i Helsingborg och Roy i Göteborg. Lanseringen skedde 2013 i samarbete med Rättviseförmedlingen och Women in Film and Television.

Medverkande orter i Sverige: Norrköping, Ånge, Bollnäs, Osby, Malmö, Helsingborg, Söråker, Göteborg, Torsby, Lidköping, Haninge, Nynäshamn, Stockholm, Visby, Gävle, Örebro, Växjö, Skene, Söderköping, Umeå.

Medverkande länder: Albanien, Australien, Colombia, England, Frankrike, Island, Kanada, Rumänien, Sverige, Spanien, Turkiet, USA

 

 

Veckans snackis

Samtidigt som Calvin Klein just nu tapetserar vår omgivning med lättklädda, supersmala kvinnor har Dressman valt att fokusera på det mer normala.

https://youtu.be/F-N5nMdg0ng

En undersökning som  Dressmann tagit fram tillsammans med TNS Sifo visar att en tredjedel av männen i Sverige och Norge haft negativa känslor kring sina kroppar det senaste halvåret. Det är till och med så att många män oroar sig mer över hur de ser ut än över sin ekonomi och sina relationer, och det flesta anser  att vår ohälsosamma kroppsfixering är ett resultat av det som visas i media och reklam. Dressmanns senaste kampanj är ett försök att bidra till förändring.

”Vi kan inte förändra världen på en dag. Men vi måste börja någonstans. Som ett första steg lanserar vi vår nya kampanj för Man Underwear som visar att varje man är perfekt precis som han är.”, skriver klädkedjan i ett pressmeddelande.

– Vi hoppas kunna bidra till att förändra den ensidiga bild av kroppar och kroppsideal som modeindustrin förmedlar.Vi vill få bukt med föreställningen att vissa kroppar är bättre, vackrare eller mer normala än andra. Vi vill helt enkelt visa att det inte finns en perfekt man, bara perfekta män, säger Dressmanns marknadsdirektör Knut Vidar Nilsen i en kommentar.

Och det tycks gett effekt, i veckan har många uppmärksammat kampanjen i sina Instagramflöden. Heja Dressman.

https://youtu.be/LR6yNs56KoM

 

Neuromarketingen – så luras vi att köpa saker vi inte vill ha

I veckan gästades Morgonpasset av journalisten Katarina Bjärvall som skrivit boken om Neuromarketingen: marknadsföringen som lurar din hjärna att köpa saker som du inte vill ha. Spännande!

Hon berättar bland annat om hur bilföretag jobbar med ljudet från bildörrar ska kännas lyxigt,  varför vi tror kaffe i sladdriga muggar smakar sämre, CocaCola och Pepsi testet och kampen om dopaminet i hjärnan.

 

Lyssna här. 

(Lite roddig start, ljudmässigt men det lugnar sig.)

 

 

P4 rapporterade bäst om självmord

jo2tjtu0qamr6y7usalg

”P4 Blekinge har på ett djupgående, ansvarsfullt och sakligt sätt belyst problematiken kring självmord ur en mängd vinklar. Den gedigna rapporteringen förklarar, punkterar myter, minskar stigmat kring psykisk ohälsa och åskådliggör på ett respektfullt sätt hur självmord drabbar. Sammantaget är P4 Blekinges rapportering mångfacetterad, väcker eftertanke och är något alla bör lyssna på för att sätta sig in i ett av Sveriges största samhällsproblem.”

Så lyder juryns motivering till varför P4 Blekinge vinner Suicide Zeros pris för bästa rapportering om självmord 2014.

– Jag och hela stationen är mycket stolta över priset. Det känns fantastiskt att uppmärksammas för att vi vågade ta upp ett stort och tabubelagt problem som borde vara självklart att belysa, säger Peppe Alfiero, kanalchef P4 Blekinge.

 

 

Klart med ny Bridget Jones-film

Den nya filmen, som får titeln ”Bridget Jones’ baby”, kommer elva år efter den förra lanseringen och Renée Zellweger ska återvända till rollen som gav henne sin första Oscarsnominering  skriver people.com.  Sharon Maguire, som också skrivit böckerna om Bridget,  är tillbaka i regissörsstolen och Hugh Dancy repriserar sin roll som Mark Darcy. Dessutom är Patrick Dempsey klar för en roll och gör därmed sin första film sedan han lämnade sin roll som Derek ”McDreamy” Shepard i tv-serien ”Grey’s anatomy”.

Inspelningarna börjar den 2 oktober.

 

Ny teknik från KTH paras med berättande från JMK – och tar plats i SvD:s Storylab 

Nu i höst startar ett unikt samarbete mellan journalistutbildningen vid Stockholms universitet (JMK), civilingenjörsutbildningen i medieteknik vid KTH och Svenska Dagbladet kring en kurs om framtidens medier.

Projektet kallas Storylab/Future of Media och projektledare och initiativtagare är Matilda E Hanson, tidigare nyhetschef på SvD. För Dagens Media berättar hon att hon såg stora möjligheter till samarbete med KTH och den tidigare arbetsplatsen när hon kom till JMK.

– På SvD är man nyfikna och öppna för ny innovation, på KTH finns massa skickliga medieteknikstudenter som vill arbeta med riktiga berättarprojekt. JMK-studenternas examensprojekt har tidigare ofta bestått av till exempel en text anpassat till ett enda medium. Där upplevde jag att det fanns mycket att göra, för att förbereda studenterna ännu bättre för arbetslivet och det nya medielandskapet.

Läs mer här:  SvD tar hjälp av KTH och JMK

 

 

Titt tips: Flocken  – om gruppdynamik och flockmentalitet

Ett litet svenskt samhälle som på ytan ser ut att vara en idyll, men när Jennifer anklagar en skolkamrat för våldtäkt ändras allt. Ryktet sprider sig snabbt och allt fler i den lilla byn blir övertygade om att hon ljuger. Det blir början på en hetsjakt där ett helt samhälle vänder sig emot Jennifer och hennes familj.

https://youtu.be/WWrjmBzclWw

 

Här gestaltas hur en negativ gruppdynamik, flockmentalitet, successivt kan få ett samhälles rättsmedvetande att kantra.

Beata Gårdelers som regisserat vann nyligen  Kristallbjörnen för ”bästa film” i ungdomssektionen Generation 14Plus vid Internationale Filmfestspiele Berlin. Kristallbjörnen är festivalens mest prestigefyllda pris för barn och ungdomsfilm.

”Jag är oerhört glad över att min film får Kristallbjörnen. Det är viktigt att utforska sociala frågor i vår samtid och efter visningarna i Berlin har det varit många som kommit fram och berättat om sina egna erfarenheter. Vår berättelse är ingen unik händelse. Samma mönster upprepar sig ständigt över hela världen”, säger regissören Beata Gårdeler till Filmpool nord.

Filmen påminner om det ökända Bjästa-fallet från 2009. Våldtäkterna i Bjästa var startpunkten för en svensk samhällsdebatt under vintern och våren 2010 om respekten för brottsoffer. Bakgrunden var en händelse i mars 2009 då en 14-årig flicka i Bjästa söder om Örnsköldsvik blev våldtagen av en 15-årig pojke, vilket han dömdes för i både tingsrätt och hovrätt. TV-programmet Uppdrag granskning i SVT sände den 24 mars 2010 ett reportage, ”Den andra våldtäkten”, om hur ett våldtäktsoffer utsattes för lokalsamhällets misstroende. Reportaget fick stor uppmärksamhet även i övriga medier, beskrev hur brottsoffren belades med skuld och förlorade samhällets stöd, medan förövaren möttes med förståelse och respekt både i skolan, kyrkan och i en Facebookgrupp.

Sugen på mer inom den här genren så ligger även filmen Jakten nära till hands.

 

 

Vem toppar Vanity Fairs: New Establishment List 2015? Läs och förundras

Skärmavbild 2015-09-11 kl. 12.14.39

”The most important visionaries, investors, and cultural leaders in “the Year of the Unicorn.” For more about this year’s New Establishment List, read Andrew Ross Sorkin’s opening essay, and see who was inducted into this year’s Hall of Fame.”

Du kommer kanske inte bli jätteförvånad över vem som toppar, men det finns ändå några intressanta iakttagelser. Vet du till exempel vem Elizabeth Holmes är och varför hon är nummer tio på listan?

 

 

Till sist – coola kvinnor på film

WatchMojo.com har utsett: Top 10 Kickass Female Movie Characters Who Weren’t Overly Sexualized. Från Alien till Million Dollar Baby, inte avklädda, kan ta hand om sig själva, inte sminkade till oigenkännlighet, smarta och kan ”kick but in style”.

Håller du med?

 

Johanna4

Johanna Litsgård Lebourne

johanna.lebourne@renewmag.se

Verksamhetsledare för Kaggeholm Media, undervisar i TV-produktion och journalistik och föreläser om media i Sverige och utomlands. Driver tidningen Renew Magazine tillsammans med Åsa-Mia Fellinger.

Instagram: Johanna_lebourne   Twitter: litsgaard

 

Läs också: 

Taras viktiga jobb i rottingstolen

TV-branschens jakt på kinderägg

2017-03-13T11:50:32+00:00