Här hittar media pengarna när allt ska vara gratis

Hur ska hjulen snurra när mediekonsumenterna vant sig vid att all media är gratis på nätet? Det är den stora frågan som gnuggas på alla mediehus runt om i världen för tillfället. ”Det här med internet är ju världens bästa grej, hörni, för demokratin, men vem ska betala innehållet på plattformarna?” Ungefär så låter det. Tidningar försöker med betalväggar, kanalerna har allt vagare sponsorkontrakt med företag, produktionsbolag hittar ständigt nya nischer och tidningar ordnar mingelkvällar på stan. Osv, osv. Listan blir allt längre.

Låt oss gå tillbaks till 2011.

Ni minns väl när allas älskling Solsidan blev så utskällda för att det var produktplacering i varannan ruta. Kanske att de överdrev det hela lite den gången, att vi inte var redo för att det rattade Lexus i varannan scen och pratade i Samsungtelefoner lika flitigt. Men det drog in bra med pengar till TV4 – enligt dom som kan sådant. Produktplacering har ju dessutom länge varit ett fenomen inom filmvärlden. Säg den Appledator som inte figurerat i en film…

Och nu tvingas resten av medievärlden rätta in sig i ledet och hitta nya inkomstkällor.

En av de  senaste och kanske lite mer tydliga exemplen är Aftonbladet som startar upp det nya bevakningsområdet ”Digitala livet”, med Telia som sponsor och presentatör. Inga vaga stjärnor i kanten om vem som står bakom. Telia pröjsar. Punkt.

”Den digitala utvecklingen är en av de största berättelserna att bevaka just nu, men också en av de mest underrapporterade. Genom samarbetet med Telia får Aftonbladet möjlighet att bevaka den på ett mer omfattande och insatt sätt, sade Aftonbladets publisher Jan Helin till Dagens Media när han fick frågan.”

Storaffären innebär bland annat att Aftonbladet skickar en journalist till Silicon Valley, och där är det inte billigt att bo.

 

Nu vill företag  producera innehåll

Vänder vi på steken så har ju även företagen lämnat de traditionella sättet att kommunicera med sina kunder där till exempel Hemfrid satsar på personliga kampanjer om vad vi kan ägna tiden åt om vi slipper städa. Volvo Lastvagnar kör nyskapande marknadsföring genom att göra reality-tv tillsammans med artisten Mapei. Under en nio dagars road-trip åker hon genom Europa där hon ska spela in en ny musikvideo tillsammans med regissören Liza Minou Morberg. Trailern hade idag setts av  över 1,6 miljoner.

 

Och nu ska Nicorette ta fram en dokumentärserie om att sluta röka. Sa jag att rörligt är den stora grejen?

Det här är en marknad som företag som Perfect Day Media börjat tälja i.

Perfect Day Medias affärsidé är att skapa karaktärsdrivet innehåll för alla plattformar i nära samarbete med kommersiella aktörer. En affärsidé som gått lysande på dagens mediemarknad, där annonsörerna hela tiden söker nya sätt att nå ut till publiken. Läser man siffrorna på Bolagsverket visar  det att omsättningen närapå fördubblades under 2014 jämfört med 2013. Totalt landade omsättningen på 17,5 miljoner kronor.

”Vi har fördubblat omsättningen varje år sedan starten, och det kommer vi att fortsätta med, sa Amanda Schulman, kreativ chef för Perfect Day Media när Dagens Media frågade.”

 

Guy_Kawasaki_at_Wikimania_2015_-_2Det nya skyltfönstret

Guy Kawasaki är en av världens mest kända marknadsföringspersoner.  Hans specialitet är att skapa en snurr kring ett varumärke och göra företag till mer än bara något som säljer en produkt och har skrivit boken om hur man bygger en hype på sociala medier – ”The Art of Social Media”.

Enligt honom handlar det, i korta drag om det här:

Att vara värdefull. Ditt mål är att ha så mycket bra innehåll att besökarna inte bryr sig om det då och då kommer in ett reklambudskap.

Att vara intressant. Driver man en restaurang ”kan man till exempel förklara den senaste forskningen inom vinproduktion eller hur man bäst skär upp en tårta”.

Man måste våga, ” du har inte gjort rätt om du inte gjort någon förbannad”.

Var kortfattad. Vem orkar med långa analyser på nätet?

Var tacksam och ge kredd till andra. Dela min länk så delar jag din och så ses vi bland de tio första träffarna på Google.

Var synlig – alla budskap måste i princip ha med ett videoklipp eller en bild.

 

Där Instagram seglat upp som den plattform där du kan dra in storkovan, om du har följare vill säga.  DI:s Digitalpodden rapporterar till exempel att Kenza Zouiten, till vardags bloggare, förmodligen är en av de mest lönsamma svenskarna på Instagram, med sin 1,2 miljoner följare. Enligt en allmänt vedertagen siffra betalar företag mellan fem och tio öre per följare som deras budskap når ut till, vilket skulle ge Kenza och hennes eventuella mellanhänder i runda slängar minst fyra nollor efter en siffra per sponsrad bild.

På Youtube är det svensken Felix Kjellberg, mer känd som  PewDiePie som har flest följare,  i veckan passerade han otroliga 10 miljarder visningar, sätt några nollor bakom de reklamkontrakten och då förstår ni att miljonerna rullar in.

 

Tidningsdöden leder till nya marknader

Det har länge pratats om den s k tidningsdöden. I våras var jag på turné och föreläste bland lokaltidningar i Norrland och då var det här ett flitigt ämne. De skulle lära sig göra TV för tidning och satt just nu i rävsaxen, våra gamla trogna läsare vill ha en papperstidning medan våra nya, om det fanns sådana, vill läsa digitalt. Att ratta båda varianterna kostar så klart massor med pengar,  men vem vågar vara först med att stänga av tryckpressarna.

IconI väntan på den resan hittar tidningarna nya sätt att få in pengar. Läser man lite mer noggrant under Om oss fliken kan man ofta hitta både event och rådgivning (så också hos oss) och så har vi provläsningskvällar, exklusiva för prenumeranter.  Jag var själv på ett mingel häromveckan där tidningen Icon och inredningsföretaget Lexington bjöd på pizza, öl och shopping i Sturegallerian. Ett effektivt sätt att möta sina läsare och kunder i en härlig blandning. Klä bruden som man kan kalla det med affärstermer. Chefredaktörerna var på plats och berättade om tidningen och  Lexingtons VD Kristina Lindhe berättar om höstens kollektion hos det New England inspirerade företaget. Med oss hem fick vi en goodiebag med både fluffig handduk och  fullmatat magasin. Tack, tack.

Ni fattar, listan kan som sagt göras lång. Vad är problemet? Välkommen till 2015.

Tja, det beror på vem du frågar.

För det är klart att det händer något med trovärdigheten när det mesta kommer med en betalande avsändare.  Men är det inte OK då så länge du kan vara tydlig med att artiklarna, programmen, sajterna, podcasterna sponsras?  Jo kanske det, men har vi något val? För om inte du och jag vill betala, ja, då måste ju någon annan göra det. Däremot tror jag att vi som läser, tittar, lyssnar behöver bli betydligt mer alerta och kritiska. Vem är avsändaren och varför?

Men också att det inte heller bara behöver vara dåligt, att alla företag inte bara är ute efter att sälja utan kanske också  efter att berätta något. Välkommen till den nya medielandskapet, if you can´t beat…ja ni fattar.

Och som ett exempel på det.

Dagens första titt tips:

The beauty inside

The story of ”The Beauty Inside” is the story of a guy named Alex who wakes up every day as a different person. He is always the same person on the inside but on the outside he is somebody else. When he meets Leah and falls in love everything changes for him. He knows he will see her again but she will never see him

The Beauty Inside is a 2012 social film developed by Intel and Toshiba. It’s Intel and Toshiba’s second social film since releasing Inside. The film is broken up into six filmed episodes interspersed with interactive storytelling that all takes place on the main character’s Facebook timeline. It’s Hollywood’s first social film that gives everyone in the audience a chance to play the lead role throughout the story.

[The Beauty Inside won a Daytime Emmy Award for Outstanding New Approach to an Original Daytime Program or Series in 2013.

 

Visste ni att…

Knappt hälften, eller 47,5 procent, av invånarna i Sverige använder surfplatta minst en gång i månaden, enligt en ny rapport från analysföretaget Emarketer. Det är en ökning från 42 procent av befolkningen för ett år sedan.

Enligt bolaget, som har undersökt surfplattepenetrationen i hela Västeuropa, hamnar det svenska användandet på femte plats efter Nederländerna, Norge, Danmark och Storbritannien. I snitt ligger användandet på 39 procent i de undersökta länderna.

I Sverige använder 4,6 miljoner personer surfplatta i år, enligt Emarketer. Den siffran förväntas öka till 6 miljoner, eller 59 procent av befolkningen till år 2019.

Vi ses på surfplattan.

 

Visste ni att 2…

Bey is back. Megastjärnan gav sina fans på en överraskning sent i torsdags kväll genom att lägga upp låten Runnin (Lose it All) med tillhörande video  som ger en andnöd efter bara någon minut. Vacker, men puh, kom upp till ytan någon gång.  Låten är ett samarbete mellan Beyonce, den  brittiska DJ-producent Naughty Boy och sångaren Arrow Benjamin.

 

Andy rattar Emmy

Söndag natt är det dags för den stora Emmy galan då TV-världens bästa program (i USA) ska koras.  Du som väljer att sitta uppe får se hela sändningen live i SVT1 och SVT Play från 00.55.

”Nu när tv-serien vuxit upp och blivit mer intressant och kreativ än filmen, känns det helt självklart att vi ska följa mediets största prisgala, säger SVT:s filmkritiker Fredrik Sahlin till Kulturnyheterna.”

Statyetter ska delas ut i kategorier som Bästa drama- respektive komediserie och de stora favoriterna är som väntat Mad Men, Downton Abbey, House of Cards med flera, där Game of Thrones, kanske inte helt oväntat, fått flest nomineringar.

Skådespelaren Andy Samberg kommer leda hela showen för första gången.

Titt tips 3:

Norges bidrag till Oscarsracet ska tydligen vara något alldeles extra. ”The Wave” är regisserad av norska Roar Uthaug, och är Norges officiella inträde för bästa utländska Oscar i år. Filmen är baserad på 1934 års verkliga tsunami i Norges Tafjord, som lämnade 40 personer döda. Manuset är skrivet av John Kåre Raake och Harald Rosenløw Eeg och utspelar sig vid Geirangerfjorden, en av Norges främsta turistattraktioner.  Historien har gjorts om till dags datum och kretsar kring en geolog som inser att ett inferno är på väg att slå till.

 

Titt tips 4

Aldrig har så många rattat in CNN som i veckan då det var dags för republikanernas debatt inför primärvalen. 23, 1 miljoner valde att bänka sig för att framför allt se Donald Trump sopa till sina motståndare. Samtliga kandidater ligger helt i skuggan av fastighetsmagnaten och miljardären Donald, som under sommaren bara ökat i popularitet och leder stort.

Men det är ett år kvar till presidentval, allt kan hända och det händer på TV. Så länge kan du roa dig med 2 h och 47 minuter retorik.

https://youtu.be/V8sEy7DJIZQ

 

Johanna4

Johanna Litsgård Lebourne

johanna.lebourne@renewmag.se

Verksamhetsledare för Kaggeholm Media, undervisar i TV-produktion och journalistik och föreläser om media i Sverige och utomlands. Driver tidningen Renew Magazine tillsammans med Åsa-Mia Fellinger.

Instagram: Johanna_lebourne   Twitter: litsgaard  Renew Magazine på Facebook

 

Läs också:

Taras viktiga jobb i rottingstolen

TV-branschens jakt på kinderägg

See her now – helg med fokus på hur kvinnor gestaltas inom film och TV

2017-03-13T11:50:32+00:00