Douchebag of Sweden – nytt modemärke och spel från Umeå

Douchebag är ett låneord som ofta används med en stor portion humor. Nu lanserar Umeåparet Mattias och Suvi Kling väskor, kläder och ett spel under namnet Douchebag of Sweden. Affärsidén föddes under bilresor till och från jobbet.

– Jag log alltid när jag hörde ordet på radio och tänkte att det där borde man kunna göra något av, berättar Mattias Kling.

Från början var det tänkt att Douchebag of Sweden enbart skulle inrikta sig på väskor, vilket namnet antyder. Men nu har idén vuxit till att innefatta även mössor, hoodies, t-shirts, toppar, sweaters – och ett spel för mobilen. Allt lanserades den 1 augusti och ingår i vad paret kallar fas 1. Arbetet med att ta fram nya produkter till fas 2 har redan inletts.

– Douchebag är ett kul ord som ofta används om en person som gjort något osjysst, säger Mattias Kling. Det är ett ord som väcker känslor och skapar reaktioner och är tacksamt att använda i många olika sammanhang, Alla våra produkter har attityd och är gjorda för att användas med glimten i ögat.

Noggrant testade 

Väskorna och kläderna är noggrant testade för att de ska hålla hög kvalitet och ha en attraktiv design. När det gäller väskorna så tänker sig paret Kling att de ska gå att använda såväl i skolan som på jobbet – eller för den barnledige som behöver en skötväska. Produkterna finns också i färger som passar vissa fotbolls- och hockeylag, till exempel den marinblå väskan som har stark New York Rangers-känsla och den svarta hoodien med AIK-touch.

– Vi har låtit tjejer och killar i olika åldrar testa grejerna och komma med synpunkter, vilket har varit mycket värdefullt, säger Mattias Kling. Vi har också varit noggranna när vi valt leverantörer. Vi vill kunna stå för att det är riktigt bra grejer som tål att användas ofta.

Ledande spelutvecklare

Spelet Douchebag the Game bygger på att man ska vara just en douchebag, genom att cykla omkring i en typisk amerikansk villaförort och ställa till med diverse bus och vara småtaskig mot sina medmänniskor, så klart med glimten i ögat. Till exempel kan man kasta ägg på folk och smasha brevlådor med basebollträ. Huvudkaraktären, Douche, bär kläder och väska från Douchebag of Sweden. Spelet har utvecklats i samarbete med rutinerade personer, samtliga Umeåbor. Spelet finns till både iOS (iPhone/iPad) och Android.

– Spelet började vi tänka på efter väskorna och kläderna, men när vi väl fått idén gick den inte att släppa, berättar Mattias Kling. När vi sedan fick kontakt med en så rutinerad grafiker och en lika vass utvecklare gick vi all in. Det är ett humoristiskt och fartfyllt spel som håller hög klass. Teamet har jobbat med spelet under lång tid och det klarar absolut en jämförelse med de populäraste mobilspelen på marknaden. Förhoppningen är att spelet ska hjälpa fram varumärket – och vice versa.

2017-03-13T11:50:35+00:00