Premiär för Sveriges yngsta reklambyrå

En byrå bestående av endast 15–19-åringar vars uppdrag är att göra reklam som ska engagera andra ungdomar. Det är idén bakom Sveriges yngsta reklambyrå – ett initiativ av Kunskapsförbundet och Cordovan Communication. På byrån jobbar Emma, Markus, Karim, Johan och Maja och deras uppdrag är att marknadsföra tre olika gymnasieskolor.
 
– Vi ställde oss frågan: vem kommunicerar bäst med ungdomar i åldern 15-16 år? Och kom fram till att det gör såklart ungdomar själva. Därför har vi startat Sveriges yngsta reklambyrå. Ungdomarnas utmaning är att nå fram genom dagens mediebrus och marknadsföra våra gymnasieskolor mot unga. Deras jobb blir med andra ord att kreera såväl annonser och reklamfilm som material för sociala medier och öppet hus-tillfällen, säger Linda Blom, kommunikationschef på Kunskapsförbundet.
 
Sveriges yngsta reklambyrå är en byrå med fem ungdomar mellan 15 och19 år. Deras uppdrag är att presentera Kunskapsförbundets – en av Västsveriges största utbildningsaktörer – gymnasieutbud på ett tydligt och attraktivt sätt för att locka sökande inför gymnasievalet 2015. Mellan den 28 juli och den 15 augusti kommer ungdomarna att jobba heltid på den nystartade byrån med kontor i centrala Vänersborg. Under arbetets gång finns strategiska och kreativa handledare från kommunikationsbyrån Cordovan på plats.
 
– Att jobba med formgivning och design är någonting som jag verkligen har drömt om. En anställning på Sverige yngsta reklambyrå är det perfekta steget mot en sådan karriär. Trots min ringa ålder har jag en del erfarenhet av arbetslivet och tror att jag kan tillföra mycket till Sveriges yngsta reklambyrå. Jag har redan en massa idéer som jag vill dela med mig av, säger Markus Petterson 17 år.

2015-08-27T08:58:00+00:00