Lina bloggar om en trip till Seoul

Äntligen tog vi tag i det. Bokade resa och tog oss till Seoul, Sydkoreas huvudstad. För det hade ju känts lite snopet att missa denna metropol när den bara ligger en timmes flight från oss. Vi har ju redan spenderat ett par timmar på flygplatsen där vid våra resor till Thailand när vi har bytt flyg. Flygplatsen har imponerat på oss, och jag kan varmt rekommendera den om man nu ska rekommendera en flygplats till någon. Den är stor och det går många flighter ifrån den, men vi tycker att den är enkel ändå, den är fin och fräsch. Och superbra shopping om man är intresserad av det.

Men i alla fall så var det ju lite lediga dagar här i Kina, ja det firas ju såklart 1 maj här. Så vi passade på. Emmas farfar var ju även på här på Kinabesök så det passade ännu bättre att resa så vi kunde få uppleva staden allihopa. Onsdag kväll till söndag morgon blev det för oss som var tvungna att åka tillbaka till vardagen, men jag hade gärna stannat längre. Dagarna gick alldeles för fort, och det är ju lite speciellt att resa med barn. Tempot och planeringen är tvunget att anpassas efter dem. Vad gör man då i OLYMPUS DIGITAL CAMERAdenna 10 miljoners stad, eller 25 miljoner om man räknar hela storstadsregionen. 10 miljoner är galet mycket folk, men hjälp vad lugnt det var i staden. Nu kan det ju vara så att vi är lite vana vid det lite mer kaotiska Kina, och visst fick vi trängas vid shoppinggatorna i centrum. Men 10 miljoner människor, det var så lugnt, städat och rent. Vi hade stora problem att hitta papperskorgar när vi var ute, trots detta låg det inget skräp på gatorna.

Hotellet vi bodde på hette Aventree och vi var alla nöjda med det. Det låg bra till, nära att gå till det mesta, frukosten hade bra utbud och personalen var väldig trevlig. Det blev dock ett missförstånd med bokning av spjälsäng, där vi fick olika besked om detta fanns tillgängligt att låna eller inte. Detta har aldrig varit något problem innan. Alla hotell vi har bott på har detta funnits. Så jag var lite förvånad när de vid bokningen meddelade oss att det inte fanns. Men jag kunde då inte låta bli att fråga igen när vi checkade in. Jo men javisst finns det. Men tyvärr har våningspersonalen gått hem (vi kom på kvällen) men givetvis får ni en säng imorgon. Vi var väldigt tacksamma för det. För, seriöst, det där med samsovning är inte så himla mysigt egentligen. Det slutade med att jag bäddade för Emma på golvet med handdukar och jackor. Och först då kunde hela familjen sova!

OLYMPUS DIGITAL CAMERAVi besökte ett tempel som låg alldeles i närheten. Jogyesa. Vi tycker att den buddhistiska kulturen är väldigt spännande. Området var vackert pyntat med fantastiska lyktor i olika färger och enligt en av guiderna var detta förberedelser inför firandet av Buddhas födelsedag. I närheten låg även Gyeongbokgung som är ett gammalt kungligt palats som vi besökte.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAVi bodde även nära ett område fyllt av olika shoppinggator. Och jag måste säga att klädshoppingen imponerade. Det kändes som om klädutbudet skiljde sig en del från det vi har sett i Kina, och jag såg många klä sig i plagg som kändes väldigt lika det jag ser hemma i Göteborg. Många stora kedjor fanns, som H&M, Zara, Forever21 med fler. Men vi hittade även lite andra, och alla var inte så dyra, utan det gick att komma över annorlunda plagg till ett bra pris.

Men när man har roligt går ju dagarna alldeles för fort. Nöjda var vi med att vi tog tag i att åka hit, men lite sorgligt att lämna ändå då det är en lång resa att göra om man gör den från Sverige. Dock inte omöjlig, så jag rekommenderar varmt detta resmål till den Asienintresserade. Och det finns mycket mer att att göra än det vi hann med. Hade vi rest utan barn hade jag till exempel velat besöka DMZ.