”Vi måste visa att vi tror på deras förmåga”

”Jag fick ett brev av en flicka för något år sedan som värmde enormt. Hon kände sig inte sedd, men hittade snart till musiksalen och alla instrument. Här kunde man få vara en stund, spela eller småprata med mig. Hon uttryckte stor tacksamhet till mig, att jag såg henne just då. Hon är mor till flera barn idag och lycklig!”

 Vad kan man som vuxen göra för tonåringar och ungdomar, när det gäller att se, lyssna, bekräfta och skapa mötesplatser? Renew Magazine har besökt skolans värld och pratat med Stefan Löfgren, musiklärare med över 30 års erfarenhet av att arbeta med unga. Och samtalet kom att handla om att vara förebild, och vad man som vuxen kan göra för att stärka de ungas självkänsla, samt belöningen av att se elever lyckas.

Stefan Löfgren har arbetat som musiklärare på Fjärdhundraskolan i Enköpings kommun sedan 1980. Och i musiksalen har åtskilliga elever under åren hittat en fristad; här har man förutom att lära sig spela instrument och använda inspelningsprogram, bara kunnat vara, hänga, prata av sig – alltid med Stefans öppna dörr och uppmuntrande ord.

Instruments har fått lånats hem över helger och musiksalen har upplåtits för elevers band att repa efter skolans slut, och musikprojekt där eleverna fått ta stort ansvar växa och blomma ut, har under åren uppskattas och betytt jättemycket för många elever.

Att Stefan nominerats till pedagogpriset tre gånger, visar på en duktig och omtyckt lärare och förebild som lär för livet, något som understyrks dels av att flera av hans före detta elever på olika sätt livnär sig inom musikbranschen, och dels genom den stora andelen elever/före detta elever som återfinns på hans vänlista på Facebook.

Hur motiverar du dig till att alltid ha tid över, att alltid bry dig och gå de där extra stegen för de elever du möter?

– Att alltid försöka skapa förutsättningar för medmänniskor speciellt elever har varit något som jag lärt av andra. Man möter en mängd olika människor i livet och en del människor bara stjäl energi medan andra kan ge energi och skapa möjligheter. Jag har nog dragit lärdom av mina möten med dessa tror jag. Känt glädjen av att lyckas och göra framsteg små som stora.

”Jag tror att vi vuxna stressar dem i jakten på att de skall bli ännu bättre än sina föregående generationers barn”

Hur har klimatet i skolans värld förändrats under de år du arbetat?

– Elever förr hade bättre motorik och minnet tränades bättre tror jag av all deras aktivitet och lekar ute. Idag är tyvärr många sittandes inne, eller så är de på vuxenstyrd ungdomsträning där hjärnan aktiveras av vad vuxna planerat, tror jag. Det gäller inte alla barn men många.

Hur har och hur mår de tonåringar och ungdomar du möter idag?

– Dagens ungdomar är kunniga på mycket men har inte alltid tålamodet att slutföra saker. Jag tror att vi vuxna stressar dem i jakten på att de skall bli ännu bättre än sina föregående generationers barn. Ungdomar idag mår nog ganska bra men vi måste visa att vi tror på deras förmåga!

Hur viktigt är det att vuxenvärlden bryr sig?

– Det är mycket viktigt att vi ger ungdomar lusten tillbaka att våga prova utan att vara rädda för misslyckas, idag skall ju allting vara så bra direkt. Det är också mycket viktigt att ge dem förtroende och visa att man litar på dem. Jag kommer ihåg hur det var att vara ung.

 

228_2870kopia-1Vad kan man då som vuxen göra?

 – Vad man kan göra för dagens ungdomar är att ge dem tillbaka tron på att de kan! Ge elever enkla uppgifter som de kan lyckas med, för att senare öka på svårighetsgraden och inte klandra dem om det blir något fel, belöna det som är bra och ge exempel på hur det som inte fungerar kan bli bättre. Och ordna fler kulturmötesplatser där man kan skapa, spela, dansa, hänga och så vidare.

Och hur kan man vara en positiv förebild?

– Våga göra nya saker, utmana sig själv, ge tips på vad man lärt sig genom olika övningar eller inte lärt sig – dra slutsatser. Och man kan visa att livet inte är slut fast man åldras, utan att det alltid finns möjligheter.

Är dagens skola anpassad för att möta elevers behov när det gäller att hinna se, lyssna och bekräfta?

– Nej vi har för många andra arbetsuppgifter som ofta stressar oss. Sedan är tekniken i skolan för dålig. Många skolor vittnar om åldrande datorer och styrda program. Det är svårt att vara där eleverna tekniskt är idag.

”Man fick alltid höra av honom hur det gick framåt”

Hur blev du själv bemött i skolan? Var det någon som inspirerade dig?

– Jag minns tydligt när jag som trettonåring skulle börja med piano och min pianopedagog tyckte jag skulle sluta lyssna på pop, klippa av mig håret och öva mer piano. Vad hjälpte det att han tjatade om min musikstil och hur jag såg ut. Jag slutade att spela piano.

En lärare som däremot kom att betyda otroligt mycket för mig var Staffan Botzén, som då jobbade i Enköpings Kommun. Vi hade undervisning i halvklass och vi fick undersöka alla instrument, lära oss nya rytmer, nya musikstilar, att spela i grupp, improvisation och teknik genom att spela in flerspårigt på en Revox- bandare.

Vi gjorde låtar och fick ofta tillåtelse att vara i musiksalen på raster och öva. Han var kanonbra! Man fick alltid höra av honom hur det gick framåt!

Du brinner ju extra för musiken. Det kan knappast vara någon slump att ett flertal av dina före detta elever arbetar inom musikbranschen, släppt skivor och turnerat runt i Europa. Vad är ”grejen” med musiken och att spela i band?

– Musik har och kommer alltid ha en stor kraft. Man känner och hör det som sker och det är som en annan värld som öppnar sig. Musik är för alla oavsett om man är rik, fattig sjuk, frisk, ensam, har familj, olycklig eller lycklig och så vidare. Musik är universell – alla kan förstå!

Får du respons från elever?

– Det finns många genom åren som hört av sig och med glädje kommer ihåg hur kul det var att ha musik, och berättat att de fortsatt att musicera både som amatörer och som kulturarbetare.

 

En kille jag fortfarande har kontakt med, säger att hans räddning var musiken och att få jobba i projektet Musikfesten som vi körde några år.

Och så fick ett brev av en flicka för något år sedan som värmde enormt! Hon kände sig inte sedd, men hittade snart till musiksalen och alla instrument. Här kunde man få vara en stund, spela eller småprata med mig. Hon uttryckte stor tacksamhet till mig, att jag såg henne just då. Hon är mor till flera barn idag och lycklig.

 

En annan före detta elev som gärna uttrycker sin tacksamhet till Stefan för hans engagemang är Joakim Ramsell, gitarrist, arrangör och låtskrivare som jobbat med bland andra Sanna Nielsen, Carola, Markoolio och RIX FM.

– Ja det händer att jag får respons från Joakim Ramsell. Han är glad att jag inspirerade honom till gitarrspel och upplät musiksalen för repetitioner. Han har bland annat sagt: ”Det är ju din förtjänst att man lirar idag och att man tycker det är det bästa som finns”.

”Jag har en uppgift och får belöning av att se unga lyckas”

Visst är det så att du flera gånger nominerats till olika pedagogiska utmärkelser?

– Jag har nominerats tre gånger till pedagogpriset men inte fått det. Men det spelar mindre roll, jag har en uppgift och får belöning av att se unga lyckas!

 

Patrik Ohlsson

2017-03-13T11:51:01+00:00