Så blev Netflix en tuff konkurrent i TV-soffan

Hon kliver upp på scenen och kastar ut frågan till TV-folket i publiken. ”Så, hur många av er abonnerar på Netflix?” Hon vet att hon kommer få en skog av händer i luften, så egentligen är frågan retorisk. Med sina 38 miljoner användare har Netflix blivit en aktör att räkna med på TV-arenan – Sverige är inget undantag.

 

Kelly Merryman är senior VP vid Netflix och besökte förra veckan Kristallen seminariet, TV-branschens eget mingel- och inspirationskalas någon dag innan själva galan går av stapeln då bästa TV-program i olika former och format  premieras på bästa sändningsgtid. (Varför denna firmafest ska TV-sändas kan man ju fråga sig, men det är en helt annan artikel).

Tillbaks till Netflix.

”Eftersom vi inte jobbar i tablåform kan vi experimentera mycket mer än traditionella kanaler. Vi kan lägga ut en film eller serie och märker vi att den inte tagit fart efter två veckor så tar vi bort den. Vi är inte rädda för att pröva och misslyckas.”

Det här lättfotade sättet att jobba har gjort att Netflix gått från att vara  enbart DVD-distributör till en streaming och on demand kanal lite mer på tå för vad publiken vill ha.  Men det var när Netflix VD Ted Sarandos började flagga för att kanalen skulle visa egenproducerat som det tog fart på riktigt.

I en artikel i LA Times berättar han hur han till en början blev översköljd med manus som ingen annan riktigt ville ha, ”inklusive kaffestänken som visade att ett manuset passerat många händer”.

 

Det förändrades när han 2011 gjorde den stora chansningen att osedd köpa in  rättigheterna till House of Cards från David Fincher utan att ha sett ett enda pilotavsnitt och dessutom lägga upp hela serien på en gång.

Den vågade affären, som dessutom kostade bolaget 100 miljoner dollar, visade sig med facit hand vara en lyckträff.

”Jag visste att det var en chansning, men om vi tror på det vi håller på med, att TV kommer bli mycket mer en on demand service som levereras digitalt, då var någon tvungen att ta ledningen i den utvecklingen. Men det var viktigt att det var med något som var lika bra, eller ännu bättre än vad du såg på TV”.

Han utgick ifrån hur intresset var för andra politiska serier bland abonnenterna, intresset för Kevin Spacey och så Finchers meritlista så klart. Det räckte för att dessutom köpa in en säsong två på stående fot.

Nyckeln var, förutom att bjuda på kvalitetsunderhållning, att ge Netflix-anhängarna tillgång till hela serien på en gång ”lite som att ha en bok på nattduksbordet” men också att inte anpassa sig och styras av ratingsiffror.  Efter det lyckade köpet av House of Cards var plötsligt Sarandon och Netflix en aktör att räkna med. Istället för att erbjudas skräpserier blev de nu kontaktade av A-listan i Hollywood och snart dök nya serier upp på plattformen som Hemlock Grove och nu senast Orange Is The New Black.

http://youtu.be/nryWkAaWjKg

 

”Vi vill jobba mycket globalt, det vill säga tillgodose det lokala ”ekosystemet”  i form av serier som till exempel i  ert fall tilltalar en nordisk publik ”, säger Kelly Merryman.”

Vilket vi kan se i form av serier som Bron, Wallander och ett gäng filmer, Netflix kallar också lanseringen i Norden för den mest framgångsrika någonsin. Så inte undra på att Merryman ser glad ut där uppe på podiet när hon blickar ut över skogen av händer.

”Tack! Tack, verkligen, vi gillar er här Sverige”.

Men hur många abonnenterna de har i Sverige, det vill dom inte säga och inte heller hur de ser på konkurrensen från Viaplay, Filmnet eller Telenors nya filmtjänst Comoyo View som lanserars nu efter sommaren.

Den här dagen är det bara framgångssagan som räknas.

 

 

Johannakrnk

Johanna Litsgård Lebourne

johanna.lebourne@renewmag.se

Twitter: @litsgaard

 

 Läs också:  Kampen om TV-tittaren börjar på toaletten – rapport från Kristallen seminariet

 

2017-03-13T11:51:04+00:00