Bästa och sämsta reklamen just nu – Renew listar

Vi omgärdas mer och mer av reklam, inte minst i det offentliga rummet. Det kan man förstås ha en massa synpunkter på, men det är inte det som är vårt fokus i den här nystartade artikelserien. Här ska vi istället ta på oss recensionsglasögonen och välja ut den reklam som vi för tillfället anser vara bäst respektive sämst. Reklamen kan ju faktiskt ses som en slags återspegling av dagens samhälle – våra drömmar och fantasier, men också våra rädslor, nojor och fördomar. Och eftersom den finns snart överallt måste vi förhålla oss till den.

Vår bedömning kommer att vara högst subjektiv. Våra val bygger inte på statistisk och/eller försäljningssiffror, utan hur smart, rolig och intagande vi tycker att reklamen är. Här kommer veckans val:

Bäst just nu – ICA:s TV-reklam.

Motivering: Med glimten i ögat och stor humor fortsätter man att berätta om ICA-Stig och hans personalgäng. I filmen parodierar man åter igen klassisk feel goodfilm-dramaturgi för att sedan tvärt bryta av med burlesk humor. Och visst känns det lite mysigare och mindre trist att handla på ICA fastän vi vet att det är så mycket dyrare än på City Gross och att Stig och hans gäng inte finns där.

 

Sämst just nu – Kapp Ahl

Av alla de trista annonser över höstkläder som översköljer det offentliga rummet, tar Kapp Ahls senaste annonskampanj i Stockholms T-bana priset. Trista och oinspirerande bilder, där det inte bara syns att kläderna är av usel kvalitet och har dålig passform, utan att det även råder idétorka designmässigt.  Vem sjutton förväntas säga: ”Hey you, I like your style”?

 

 

 

2017-03-13T11:51:01+00:00