Kampen om TV-tittaren börjar på toaletten – rapport från Kristallen seminariet

Det var ingen dålig line up när den svenska TV-branschens eget husorgan Kristallen bjöd in till seminarium på Cirkus igår.  SVT och TV4 cheferna Eva Hamilton och Casten Almqvist var så klart där, men även Tim Kring, mannen bakom TV-serier som Heroes och Jordan, rättsläkare,  Netflix  senior VP, Kelly Merryman och  You Tubes internationella chef  Ben McOwen Wilson – för att nämna några.

TV är, om man läser siffrorna rätt, fortfarande oslagbart är det gäller genomslag men då pratar man inte längre bara om den där platthistorien du har hemma på väggen eller tjock-TV:n i sommarstugan, nej nu är det second screen som gäller. Det vill säga den smarta telefonen, ipaden, eller datorn som oftast får hänga med överallt. Det har så klart även påverkat vårt TV-tittande. Vi tittar på bussen, tåget, hemma i sängen och…toaletten. Yes, det är en ganska vanlig plats när vi ska underhålla oss med rörlig bild, sägs det framme på scenen. Du har väl sett en av huvudkaraktärerna i This is 40 och hans ständiga kamp att få vara ensam med sin ipad just där, han tycks inte vara ensam.

THIS IS 40

 

I takt med att plattformarna blir fler och att vi inte längre är låsta vid tablåer växer också idén om content, det vill säga innehållet. Vi sätter oss inte längre vid TV:n klockan åtta och tittar på det som är på just då utan vi blir vissa program trogna och vi ser dem när vi själva vill.

”Allt vi gör, gör vi för play”, säger Eva Hamilton, SVT:s VD när hon får frågan om framtiden.

Det är inte heller helt oväsentligt att You Tube är världens största kanal med sina sex miljarder tittare (!).

”Från idag fram till måndag så kommer det produceras (läggas upp) mer på You Tube än vad det producerats i Sveriges TV-bransch någonsin berättar Ben McOwen Wilson, You Tubes internationella chef för film och TV. För att ge ett svindlande exempel på kanalens hastighet.

Så hur ska man bryta igenom bruset när nu alla kan producera och vem ska betala?

 Tim Kring är en amerikansk producent och  manusförfattare för film och TV. Han är skapare av TV-serierna Heroes, Jordan, rättsläkare och Strange World.

Tim Kring är en amerikansk producent och manusförfattare för film och TV. Han är skapare av TV-serierna Heroes, Jordan, rättsläkare och Strange World.

En av dem som borde veta är Tim Kring skapare av bland annat TV-succén Heroes, Emmynominerad och med andra gränsöverskridande projekt på CV:t.

” Det kommer alltid behövas folk som kan berätta en bra historia, ni vet dom man lutar sig fram emot under en middag för att man vill höra mer.  De klassiska koncepten som; en hjältes resa, gott mot ont, hämnd osv. De blir aldrig gammalt. Men du måste vara en duktig berättare, då hittar du publiken”.

Han berättar också att de såg förändringen hos publiken i realtid under arbetet med Heroes, hur ett passivt TV-tittande gick till att bli aktivt. Publiken ville vara med och påverka och tycka till om sina karaktärer.

”Men det är viktigt att man är trogen historien och karaktärerna, tar man ut svängarna för mycket och går för långt bort från originalet då sviker publiken snabbt och då är det svårt att få tillbaks dom.”

Han säger också att skriva en TV-serie är ganska långt ifrån att sitta ensam i en liten stuga någonstans och värka fram ett manus.

”När vi skrev Heroes var vi kanske tio manusförfattare i ett rum som stod och ropade idéer och tankar till varandra, lite som en jamsession. Och det var snabba puckar, bra här har vi en idé nu filar vi på den fram till lunch.”

Enligt Kring kommer stora varumärken bli allt mer synliga i innehållet men att det trots detta inte behöver bli en urvattning av trovärdigheten.

”De som växer upp nu är så vana att se många produkter som dyker upp i TV-serier eller i andra former så det är inget som stör nämnvärt”.

Vi får väl se.

Tim Kring har även varit med och jobbat på andra plattformar än den traditionella TV:n. Det mest kända projektet är nog Conspiracy For Good,  en fiktiv organisation som är en del av ett reality-drama-spel finansierat och tekniskt utvecklat av Nokia med över 100 personer i olika lag i fem olika länder som kreatörer .  CFG har kallats en radikalt ny form av underhållning  -”social benefit storytelling”, där människor deltar i en fiktiv berättelse, men med målet, att göra något bra i den verkliga världen.

 

Resultatet hitintills: Fem bibliotek i Afrika, finansiering av 50 stipendier för skolflickor och över 10.000 böcker för de zambiska biblioteken genom WeGiveBooks.org.

 

Ett exempel på hur de nya plattformarna kan användas och utvecklas.

Till sist får han svara på vad som egentligen driver honom.

”Rädsla, rädsla att inte vara relevant. Det tänker jag på nästan dagligen.”

 

JohannakrnkJohanna Litsgård Lebourne

Johanna.lebourne@renewmag.se

Twitter: @litsgaard

 

Dagens Media:  Eva Hamiltons råsop till Casten Almqvist på Kristallen

Resumé: ”Counting is king” i get nya TV-landskapet

Dagens Media: Sämsta TV-insatserna korade 

 

På gång: Hur Netflix blev en av del av vårt dagliga TV-tittande

 

2017-03-13T11:51:04+00:00