Almedalsveckan börjar gå mot sitt slut och med det ett gigantiskt PR-jippo där både partipolitiska och andra åsikter har haglat runt ringmuren i Visby. Några av de som lyckats bäst med att bryta igenom bruset är enligt PR-byrån Westanders jury #sittmeddawit , en kampanj för att uppmärksamma “Sveriges enda samvetsfånge”. Kampanjen har idag valts till “Almedalens hetaste”.
Så här säger dom till Dagens Media.
– Sitt med Dawit är en kampanj som är ett ställningatagande både för Dawit Isaaks frigivning och yttrandefrihet. Det är en både stenhård och empatisk gestaltning, säger Hanna Berheim, juryordförande och pr-konslut på Westander.
Kriterierna är att aktiviteten ska ha blivit “veckans samtalsämne” men den ska även ha gjort ett intryck som kan kan bestå även efter Almedalsveckan. En av de aktioner som nog gett störst intryck är den bunker som byggts upp för att likna Dawits cell i Eritrea, samma mått och förhållanden förutom att man när som helst kunnat öppna dörren och gå ut.
De som valt att sova en natt i cellen, där har dörren låsts från utsidan och inte öppnats förräns på morgonen.
Sofia Mirjamsdotter, jorurnalist och debattör, är en av de som engagerat sig i kampanjen och valde att sova en natt i cellen , här skriver hon om sin erfarenheter.
Tipsar också om Studio Etts reportage om kampanjen.
Johanna Litsgård Lebourne