Tobias: ”Hur laddar ditt barn?”

En fråga som jag ofta slås av är hur barn förbereder sig – laddar sig – för sin träning eller match? De flesta har hört och känner till att man ska värma upp innan sitt pass men hur ser det egentligen ut och vilka förutsättningar har egentligen de flesta barn att gör sitt ”livs” träningspass eller match vid nästa tillfälle. Eller förresten, bara skaffa sig schyssta förutsättningar för inlärning. Även de som noggrant värmer upp kroppen, hur är det egentligen ställt med ”knoppen”?

Oavsett sport ser vi nuförtiden många barn (och vuxna också för den delen) häcka över sin smartphone lätt hopsjunkna i en soffa precis innan de ska in på banan. Tankarna finns på nästa spel eller Facebookmeddelande och fokus ligger säkert långt från sportens värld. Tänk dig själv att du som vuxen är på jobbet och nästa sekund ska prestera sport så bra som möjligt. Låter inte så lätt va?!

Att de blivit svårt att fokusera på sin uppgift stöter jag tyvärr på dagligen vid mina träningar och inte sällan finns telefonen påslagen och närvarande vilket självklart drar ner koncentrationsnivån. Många barn är idag uppe sent och de sista de gör innan lampan släcks för natten är att kolla tv eller dataspel vilket leder till att hjärnan går på högvarv precis innan nattning. Många barn står och gäspar på sin eftermiddagsträning och tacka för det. I aktivitetshysterins Sverige glömmer vi bort att vila och sömn är bland det viktigaste för en idrottare på alla nivåer.

 Här kommer några tips hur du kan göra för att öka förutsättningen för inlärning:

– Gillar inte förbud generellt men inga mobiler en timme före träning.

– Packa ner eller hellre låt barnet packa ner vettigt mellanmål så blodsockret hålls på bra nivå och då menar jag vettigt mellanmål.

– Inför skärmfri dag mitt i veckan så barnet återhämtar sig på bästa sätt. Lika viktigt som att ha träningsfria dagar anser jag.

– Begränsa det sena skärmanvändandet då det förstör hela nästa dags chans till optimal inlärning. Jag vet, lättare sagt än gjortJ

– Bestäm möte med kompisen tio minuter innan träningen nästa gång så kan de värma upp tillsammans och hinna prata av sig, självklart med avslagen telefon.

– Om barnet klarar sig själv (och det gör det), lämna barnet och gå iväg från träningen. Kolla till någon enstaka gång under terminen. Barnet måste få utvecklas utan föräldern närvarande hela tiden.

– Stäm av med ditt barn efter träningen vad det lärt sig så får barnet fundera vad de gjorde på träningen.

 Detta var bara några tips, finns säkert fler.

/Tobias

2013-05-23T14:36:24+00:00