Estelle: ”Gärna bra service, men det här är gräsligt.”

Bra service kan ta sig många uttryck – ett leende, en extra ansträngning, ett hjärtligt ”thank you”, för att nämna några. Häromdagen ”råkade” kidsen tappa min mobil i golvet. Skärmen sprack förstås, för femtioelfte gången, käns det som, fastän det egentligen bara är för tredje gången. Hursomhelst, var kan vara bättre ställe att fixa en Iphone-skärm än i USA? tänkte vi och gav oss av till Apple-butiken downtown. Där fick vi snabbt hjälp av en man i 25-årsåldern. Han gav den utmärkta servicen ett ansikte. Han lyssnade bra, han Estelle: skippade säljretoriken och han var ärlig.  Utan omsvep berättade han att det är bättre för oss att laga skärmen hemma i Sverige eftersom det ofta uppstår problem när man i Europa ska använda en Iphone som har lagats i USA. Istället för att sälja på oss en reparation, som hade kostat 200 dollar, hjälpte han oss att fatta det kloka beslutet att vänta med skärmlagningen tills vi kommer hem.

Exellent service, säger jag.

Men (Tänk att det nästan alltid finns ett sådant…) -varje morgon råkar vi ut för service som går överstyr. Det sker vi frukosten på hotellet. Vi hinner knappt dricka ur juiceglaset, ta sista tuggan från smörgåsen eller tömma yoghurt-förpackningen innan någon av personalen är framme vid bordet och plockar undan det. Man cirkulerar runt oss likt hökar och dyker ner så fort det finns ”ett byte” att hugga tag i på bordet.  Naturligtvis har personalen blivit beordrad att göra detta. Och naturligtvis är intentionen god. Effekten blir dock det motsatta. Som gäst känner man sig både påpassad och betjänad som vore man ett slags herrefolk som inte står ut med annat än ”rena” fat på borden. Gärna bra service, men det här är gräsligt

Ett lyxproblem, jag vet. Men ändå….

Estelle

2017-03-13T11:51:16+00:00