Så slutar vi hota våra barn – boktips

Hörde en kommentar utanför affären igår. En frustrerad mamma hade passerat gränsen för tålamodet och skickade iväg en salva till sin dotter som nog var tre, fyra år.

– Nu får du skärpa dig, om du inte kommer hit nu så åker jag utan dig.

Tror ärligt talat inte att mamman skulle sätta sig i bilen och gasa iväg, även om hon just nu kände för det. Hotet blev hängande i luften och flickan stod lika tjurigt och bestämt kvar.

När jag knallar mot den härliga stunden på dagen som kallas hämtning, utspelar sig nya draman bland mössor och overaller.

– Kom nu, annars går jag utan dig.

– Om du inte sätter på dig vantarna, kanske inte tomten kommer.

Barn som stretar emot och föräldrar som svettas, suckar, sneglar på varandra och viskar små hot till sina avkommor.

Men vad gör man, när man prövat allt och inte ens det hjälper, då åker de tomma hoten fram. Som ett sista desperat  försök att vinna striden.  Och jag är verkligen inte bättre själv. Kan höra hur grodan hoppar ur munnen med  hjärnan strax efter som analyserar situationen.

– Om du inte slutar nu får du inte spela något mer den här veckan.

Där kom den, tomma-hotet-grodan. Precis när jag uttalat meningen så vet jag att hotet inte kommer fullföljas – och min åttaårige son vet det också. Han har dessutom lärt sig att om han lägger ifrån sig spelet nu, kommer han säkert kunna lirka fram det igen om en timme eller två. Ett ganska effektivt sätt att underminera min egen auktoritet.

Så vad gör man?

Tja, hade jag haft lösningen så hade jag börjat praktisera den för länge sedan. Men kan tipsa om en bok i ämnet.

Liv Svirsky är legitimerad psykolog och legitimerad psykoterapeut med inriktning kognitiv beteendeterapi. Hon har erfarenhet av att arbeta med KBT bland annat inom barn- och ungdomspsykiatrin och har skrivit boken:

Föräldrahjälpen: förändra familjelivet med KBT

föräldrahjälpenny

Boken vänder sig till dig som är förälder och som kan känna igen dig i att problem som egentligen är ganska små och vardagliga ibland kan kännas väldigt jobbiga och svåra att hantera. Det kan handla om måltiderna, påklädningen, tiden framför TVn eller datorn, sänggåendet eller tjat om godis Det här är vanliga vardagsproblem som de allra flesta familjer tampas med men som många gånger leder till tråkiga och onödiga konflikter i familjen.

I Föräldrahjälpen får du lära dig mer om hur kognitiv beteendeterapi kan hjälpa dig att hantera de här problemen på ett strukturerat sätt. Du får både en förståelse för hur problemen uppkommer och en rad konkreta och effektiva tips och råd. Du får bland annat lära dig att vara sparsam med nejen, att sätta gränser och stå fast vid dem, att använda poängsystem och att uppmärksamma och bejaka det positiva. Med hjälp av de strategierna kan du både sätta upp mål och se till att steg för steg nå fram till dem.

Inte så enkelt alla dagar, men bra konkreta tips när vi nu går in i lovtider och förmodligen kommer hänga lite extra mycket med varandra.

Nu ska jag åka och handla godis – det där jag hotade med att sönerna inte skulle få om de inte städade på sina rum.

Bra där.

 

JohannakrnkJohanna Litsgård Lebourne

johanna.lebourne@renewmag.se

Instagram: johanna_lebourne

 

 

 

 

2017-03-13T11:51:22+00:00