Funderingar efter en förmiddag på nättidningen Nyheter24 – Johanna bloggar

Det här med det nya medialandskapet…hur ska vi hantera det egentligen? Besökte igår webbtidningen Nyheter24 som satt som mål att ge Aftonbladet en match när det gäller vem som är störst på nätet. Chefredaktören Ehsan Fadakar beskrev en verklighet ganska långt från den jag själv klev ut i som nybakad journalist för 15 år sedan.  Istället för att få ett utlägg på morgonen och sedan leverera framåt kvällningen så är man ständigt online, tipsen kan komma från forum som Flashback eller andra mer eller mindre förtroendeingivande sajer. ”Allting kollas så klart” med både en, två och tre källor. Via Twitter och Facebook får man en nyhet att flyga sekunden efter granskningen, ibland säkert ännu snabbare.

Han nämnde bloggarna i samma mening som makthavare. En handfull tjejer som tillsammans har över två miljoner unika besökare på sina sidor. Två milljoner…i TV- sammanhang är det en väldigt bra sändning, extremt bra till och med. Två miljoner som sitter på första parkett och läser om interna bråk, bantningspiller eller var man köper den där tröjan som Blondinbella just hittade.

Skrämmande och fascinerande på samma gång. Enligt Ehsan handlar nätpublicerandet  om en slirig balansgång mellan att ge folk vad folk vill ha där vi är tillbaks på bytorget (mina ord) och (i vissa sammanhang) de offentlig avrättningarna dock utan själva blodutgjutelsen. Senast en tjej som lånat ut sig själv till en kampanj för SATS…

Den andra sidan är försöken att skriva om det som folk BORDE läsa. Det ena får betala det andra, i den mån det går. Det lättsmälta mot det som kräver tuggmotstånd.

Åt lunch med Jeanette Gustafsdotter, VD för Tidningsutgivarna, förra veckan. Vi pratade tidningsdöden. Hur illa är det? sa jag. Illa, sa hon, sämre än man kan tro. Inte för specialmagasinen, de blomstrar, men det vanliga dagstidningarna, tja där är det lite mörkare.

Jag kan både fascineras och förfasas över det nya medialandskapet som breder ut sig. Förfasas för att jag undrar hur mycket det ändrar journalistiken, den där man gräver på djupet, granskar. Den som måste få ta tid. Och fascineras över faktumet att alla kan vara publicister…eller åtminstone publicera saker på nätet som börjar flyga över världen. Det är den här tidningen ett bevis på.

Renew Magazine började med att vi satt och drack kaffe när våra barn lekte och pratade böcker, vi hade båda alster i byrålådan i väntan på att skickas till förlag, eller kanske bara  för att stanna kvar där i byrålådan. Vi pratade om att starta ett förlag, snart gled tankarna över till tidning på nätet. Efter att ha stått i katedern i några år hade det för min del börjat klia i fingrarna att få publicera själv i någon kanal, igen. En egen plattform rent av?! Tanken svindlade. Det visade sig inte alls vara så svårt att bygga och få till stånd själva sidan, och tja, plötsligt var det bara att publicera.

Först var det bara närmast sörjande som läste, men så började siffrorna stiga, vi fick bloggare runt om i världen, kunde börja kontakta folk för intervjuer. Plötsligt kunde texten jag just lagt upp läsas av någon i Indien, yes det händer. Och ja Renew Magazine började leva sitt eget liv . En egen plattform hade skapats, först som ett  kul experiment nu mer som ett faktum.

Så fungerar det nya medialandskapet. Också.

Men hur blir utbudet när utbudet dikteras av marknaden eller publiken? När det lättsmälta som flirtar med våra mest primitiva gener konkurrera ut den andra delen?

Om en vecka ska jag prata om just det här för en samling företagare (Jag är förband till ”Jonas Helgesson – en av Sveriges mest eftertraktade talare”. Härligt underläge.) Förstår om mina journalistkompisar skruvar lite på sig, ni kan vara helt lugna det här ingen mediaträning. Snarare en guidad tur i mediasnårskogen där budskapet är tydligt. Ska du vara med i den här matchen är trovärdighet ditt starkaste kort.

För på den här marknaden kommer trovärdigheten vara hårdvaluta och avsändaren A och O. När Expressens politiska reporter Niklas Svensson twittrar till sina ca 22 500 följare så blir varumärket Svensson starkare än Expressen.

Så, hur ska vi hantera de nya plattformarna där det mesta sker i realtid och inte får kosta något?

Jag tror vi ska sätta på oss de kritiska glasögonen, ta en ordentlig fundering på från vilken plattform vi hämtar hem vår information om omvärlden men också se möjligheten att få en helt egen röst på en öppen arena. Och om man nu får slänga in en uppmaning, använd den plattformen till mer än festbilder, dissa andra och klädtips.

 

Johanna Litsgård Lebourne

johanna.lebourne@renewmag.se

Twitter: litsgaard

 

 

 

 

 

2017-03-13T11:51:26+00:00