Renew Magazine minns Nora Ephron – drottningen av romantiska komedier

Hon var en av vår tids mest framgångsrika manusförfattare, regissörer, bokförfattare…you name it. Med romantiska komedier som  “Sleepless in Seattle” , “When Harry Met Sally…,” “You’ve Got Mail” och “Julie & Julia.”var hennes filmer riktiga kassamaskiner och därför var hon också en av Hollywoods stora regissörer.

I ett tal som hon höll på 1996 vid Wellesley College,  erinrade Ephron att kvinnor i hennes generation inte förväntas göra mycket av något. Men hon avslutade med flera karriärer, alla av dem framgångsrikt och många av dem samtidigt.

Nora Ephron föddes den 19 maj 1941, på Upper West Side på Manhattan som den äldsta av fyra systrar  – alla blev författare. Det var ingen överraskning, att skriva var en del av  familjeföretaget. Hennes far, Henry, och hennes mor, fd Phoebe Wolkind var också manusförfattare i Hollywood.

När Nora var 4 år flyttade hennes föräldrar från New York till Beverly Hills, där hon växte upp. Hon tog examen från Beverly Hills High School 1958 och på Wellesley började hon skriva för skoltidningen. Sommaren 1961 var hon en av sommarpraktikanterna i Vita huset där Kennedy var president just då. I en uppsats för The New York Times 2003, skrev hon att hon var förmodligen  den enda praktikanten som president John F. Kennedy aldrig flirtat med.

Hon flyttade tillbaks till New York, en stad hon älskade och det  var också där hon slutade sina dagar 71 år gammal. Där började hon jobba för Newsweek för att sedan gå vidare till New York Post och Esquire.

Nora Ephron kom in i filmbranschen mer eller mindre av en slump under tiden som hon var gift med Carl Bernstein . Han och Bob Woodward, hans partner i Watergate granskningen var missnöjda med William Goldmans manusversionen av deras bok ”Alla presidentens män”, så Nora kopplades in för att skriva om det. Versionen användes inte, men det var en nyttig lärdom, sade hon senare, och viktiga människor började upptäcka henne  i Hollywood.

 

Men det var hennes manus till ”När Harry mötte Sally …”, som blev en hit  1989 med  Billy Crystal och Meg Ryan i huvudrollerna, och det var också då som man upptäckte hennes gåva för romantiska komedier.

”När Harry mötte Sally …” är nog bäst ihågkommen för Meg Ryans fejkade-orgasm scen med Crystal i Katz Delicatessen på Lower East Side, där en medelålders kvinna som sitter i närheten fäller kommentaren: ”Jag tar vad hon har.”

Nora Ephron började att regissera eftersom hon såg på sina föräldrar hur maktlösa manusförfattare är (i slutet av sin karriär blev båda alkoholister) och eftersom, som hon sade i sitt Wellesley-tal, hade Hollywood aldrig varit intresserad av att göra filmer av eller om kvinnor.

”En av de bästa sakerna med att regissera filmer, i motsats till att bara skriva dem, är att det finns ingen förvirring om vem man kan skylla på. Du är ansvarig.”

Hon fick tre Oscarsnomineringar för bästa manus för “Silkwood,” “Sleepless in Seattle” och “When Harry Met Sally….”

På slutet blev hon även  en entusiastisk bloggare för The Huffington Post, och skrev om ämnen som när Las Vegas mogulen Steve Wynn av misstag gjorde hål i en Picasso han ägde och Ryan Oneal som inte kände igen sin egen dotter och började stöta på henne.

 

 

För flera år sedan fick hon veta att hon led av leukemi, men hon höll sjukdomen hemlig från alla utom några få förtrogna och fortsatte att leva ett hektiskt liv.

”Hon hade den här saken om att inte vilja att gnälla”, som författaren Sally Quinn beskriver det.”Hon tyckte inte om självömkan. Det var alltid, du vet, ”Suck it up.”

Quinn fortsätter:

”Att sitta vid ett bord med Nora var som att vara i en Nora Ephron film. Hon var lysande och rolig.”

 

http://youtu.be/BVfgcbbgIXA

 

 

Hon var också noga med sitt hår och gjorde en grej av att ha det professionellt fönat två gånger i veckan.

”Det är mycket billigare än psykoanalys och mycket mer upplyftande,” lär hon ha sagt.

Tom Hanks, en av hennes favoritskådespelare skriver i Time:

”När vi filmade i Seattle, hittade vi ett nytt ställe där vi kunde köpa kaffe – Starbucks. När vi köpte lattes, köpte Nora aktier i bolaget. Efter att ha läst hennes manus (co-skrivet med systern Delia) för ”Du har mail”, sa jag till henne att jag gärna var med. ”Bra”, sa hon, ”men vi måste börja filma under de närmaste fem minuter, innan AOL försvinner och något annat tar över som e-post. ”

Nu är tyvärr Nora Ephron eran över – måtte någon annan plocka upp stafettpinnen och filma vidare.

 

Johanna Litsgård Lebourne

Twitter: @litsgaard

 

Källor: New York Times, Time

 Vanity Fair om Ephrons begravning.

 

2017-03-13T11:51:41+00:00