Friends lanserar årets reklamfilm – Vems sida väljer du?

Årets Friendskampanj handlar om att göra ett aktivt val. Mod och civilkurage är viktiga egenskaper för att stoppa mobbning och genom den nya kampanjen uppmanar Friends till att välja sida och ta ställning för barns rätt till trygghet i vardagen.

Varje dag ställs vi inför val som är mer eller mindre viktiga. När det kommer till kränkningar och mobbning är dessa val särskilt avgörande. Väljer jag att hänga på skitsnack, klicka gilla på en taskig bild på Facebook och att inte hälsa på en viss kollega? Eller väljer jag att istället säga ifrån när jag hör taskiga kommentarer, att skriva positiva svar på Facebookinlägg och att sätta mig bredvid någon som sitter ensam i lunchrummet?

I Friends nya reklamfilm som lanseras idag ställs en grupp inför ett tydligt val. I en gymnastiksal står en ensam tjej mitt emot en stor grupp unga i en tydligt hotfull situation – alla mot en. Då väljer en kille att frigöra sig från gruppen för att stötta den utsatta tjejens sida.

– Vi vill fånga kärnan i Friends arbete – att alla har ett val och att alla kan göra skillnad. Det är vuxnas ansvar att stoppa mobbning, men Friends tror på allas inneboende förmåga att stå upp för det som är rätt. Därför uppmanar vi alla att ta aktiv ställning för barns rätt till trygghet och jämlikhet – i förskolan, i skolan, på idrottsföreningar och på nätet, säger Andreas Drufva, marknadschef på Friends.

Friends nya kampanj har tagits fram av reklambyrån Lowe Brindfors och består förutom av filmen även av print, banner, event samt en Facebook-aktivitet. Både kampanjen och lanseringen sker genom pro bono-samarbeten.

Här kan du se filmen.
2015-08-27T08:59:57+00:00