Är du i New York och vill äta frukost på ett mysigt och bra ställe? Ta dig till The Standard Grill i meatpacking district.Adressen är 848 Washington Street at 13 th street.

Restaurangen ligger i ett hotell – The Standard – som vi också varmt kan rekommendera.

www.standardhotels.com/new-york-city/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Läs mer om ett galleri i New York

 

Spännande hotell i New York 

 

 

Burj Khalifa – ett möte mellan islamisk arkitektur och amerikans design

I januari 2010 stod den färdig i Dubai – Burj Khalifa. Med sina drygt 800 meter skjuter den likt en smäcker spira upp i skyn. Och tar tveklöst ledningen som världens högst byggnad. Namnet – Burj Khalifa- är valt för att hedra Förenade Arabemiratens president Khlaifa ibn Zaid an-Nahayan.  Ett intressant, men kanske inte så känt, faktum är att Burj Khalifa ritades av ett amerikanskt arkitektkontor (SOM). Arkitekterna lär ha inspirerats av en vit lilja (Hymenocallis) som är vanlig i Dubai och av mönster som ofta förekommer inom den islamiska arkitekturen.  Burj Kalifha används som hotell, kontor och för bostäder. Våning 123 och 124 är utsiktsplatser för allmänheten. Därifrån får man en enastående utsikt över Dubai. Men att stå nere på marken och titta upp ger också en hisnande känsla. Och kostar ingenting. Att åka upp till utsiktsplatsen kostar om man förbeställer på internet 170 SEK, annars 800 SEK per person

Renew rekommenderar/platser

 

Chelsea Market – NY:s hetaste ställe för njutare och medieföretag

 

 

 

 

 

Jag hittar Chelsea Market av en slump, inte för att de inte är duktiga på att göra reklam, tvärtom, utan för att jag helt enkelt gjort min research lite dåligt. När jag sista dagen i New York loggar in på den lokala Starbucks WiFi (Fantastiskt med gratis lina på alla kaffeställen när man är ute och går på Manhattan. Tack.) gör jag det för att hitta vägen till The High Line, ett av New Yorks senaste turistattraktioner. Men på vägen från tunnelbanan springer jag plötsligt på Chelsea Market och det visar sig sedan bli dagens plus i kanten.

När man kliver in genom dörrarna till det före detta bageriekonsortiet  är det som att komma in i en värld där njutning och det genuina ligger högst på listan. Hit går man inte för att köpa mjölk och bröd om det inte ska vara i snygga flaskor från sekelskiftet, nej här ska det smakas på ostar, väljas bland olivoljor från alla världens hörn och njutas av en långlunch på till exempel Friedmans Lunch.

Historien berättar. I slutet av förra sekelskiftet bestämde sig åtta större bagerier på östkusten för att gå samman och bilda New York Biscuit Company som tävlade mot ett annat konsortium, the American Biscuit and Manufacturing Company i Chicago.

The New York Biscuit Company började genast bygga ett komplex i romersk stil med sex våningar bagerier på östra sidan av 10th avenyn, som löper från 15 till 16 gatan, designad av Romeyn & Stever. Rivaliteten bland bagerierna var förödande och till slut, år 1898, gick de två större grupperna tillsammans för att bilda det nationella Biscuit Company, som snart stod för hälften av kexproduktionen i hela USA. Några av vaniljkexen finns fortfarande på marknaden.

Här kan du läsa mer.

 

 

 

Men nu förtiden har det här blivit ett hett kvarter för medieföretag. Här hittar man produktionsbolag som  Oxygen NetworkFood Network, Mr Youth, MLB.comEMI Music Publishing och den lokala New York City  kabelstationen NY1. Nyligen flyttade även Google in huset vilket man snabbt blir varse när det är dags att leta reda på WiFi uppkopplingen för att checka in på Facebook.

Ja, jag vet att det är lite fånigt att berätta för alla exakt var man är hela tiden, men är man på Chelsea Market, NY, så känns det ändå lite mer hot än Ica Ålsten.

Det känns som att utvecklarna av Chelsea Market tänkt till ordentligt när det gäller både tillgång och efterfrågan. Här uppmuntras till ett symbiotiskt förhållande mellan hyresgäster och leverantörer, krögarna får färska ingredienser så som skaldjur, grönsaker, frukt och kött direkt från butiken bredvid. Dessutom ger TV-bolagen i samma byggnad uppmärksamhet i medierna till platsen och de företag som finns där. Inte helt fel kan man tänka.

Inte långt från Chelsea ligger  The High Line, en park som skapats på ett övergivet förhöjt järnvägsspår och som blivit ett populärt promenadstråk. Kan behövas efter de rejäla luncherna som serveras inne på marknaden.

Min eftermiddag går åt till att strosa runt mellan de olika affärerna och äta lunch på den stora inomhusgatan samtidigt som jag lyssnar på jazz och tittar på när världen passerar. Här hittar du alla, hippt it-folk, turister, dräkttjejerna, en och annan kostym och de som verkar mest hemmastadda. Som den lilla damens som sitter och löser New York Times sudoko vid ett bord intill, killen med lapptoppen och en cupcake inte långt därifrån och småbarnsfamiljen som äter soppa och sushi. Det hela känns ganska långt från ansiktsmålning på McDonalds. Och jag tänker att om jag bodde i NY, då skulle jag vilja bo i dom här krokarna. Är nog inte ensam om det.

Johanna Litsgård Lebourne

johanna.lebourne@renewmag.se